Αυτοψία στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Μεσσήνης πραγματοποίησε η Γενική Γραμματέας Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, επικεφαλής πολυμελούς κλιμακίου στελεχών του Υπουργείου, και με την συμμετοχή του καθηγητή Πέτρου Θέμελη, της Δρ Άννας Καραπαναγιώτου, Προϊσταμένης της ΛΗ΄ ΕΠΚΑ και της Δρ Ευγενίας Μηλίτση, Προϊσταμένης της 26ης ΕΒΑ, την Κυριακή 31η Αυγούστου, προκειμένου να διαπιστωθούν τυχόν ζημίες από την πρόσφατη πυρκαγιά στην περιοχή. Ευτυχώς, διαπιστώθηκαν μόνον μικρές ζημίες, κυρίως από αιθάλη, στην επιφάνεια των πεσμένων λίθων του τείχους, οι οποίες θα αποκατασταθούν αμέσως από τους συντηρητές. Επίσης, είναι ελάχιστα τα προβλήματα τα οποία προέκυψαν στον ερειπωμένο βυζαντινό ναίσκο Κλήσα- Πόρτη, βορείως της Αρκαδικής Πύλης, τα οποία, επίσης, θα αντιμετωπιστούν άμεσα.
Επειδή η φωτιά, καίγοντας την πυκνή βλάστηση, αποκάλυψε επιπλέον δομόλιθους του τείχους της αρχαίας πόλης, παράλληλα με τις εργασίες συντήρησής τους, δόθηκαν από τη Γενική Γραμματέα σχετικές οδηγίες για τη σύνταξη, από την Επιστημονική Επιτροπή της Αρχαίας Μεσσήνης, μελέτης αποκατάστασης και αναστήλωσης του τείχους, δεξιά και αριστερά της Αρκαδικής Πύλης, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αναγκαία ωριμότητα για την ένταξη του έργου σε επόμενο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Ο ερειπωμένος ναός Κλήσα-Πόρτη, του 10ου αι., καθώς και οι δύο ναοί, της Παναγίτσας στο Μοναστηράκι Ζερμπισίων του 14ου αι., και του Αγίου Νικολάου Ζερμπισίων, του 10ου αι., οι οποίοι, επίσης, υπέστησαν μικρές ζημίες από την πυρκαγιά, θα αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης προστασίας, συντήρησης και ανάδειξης από την αρμόδια 26η ΕΒΑ, σύμφωνα με τις οδηγίες της Γενικής Γραμματέως.
Τέλος, η κ. Μενδώνη συζήτησε με τον καθηγητή Π. Θέμελη και την Έφορο Αρχαιοτήτων Α. Καραπαναγιώτου τα προβλήματα τα οποία έχει δημιουργήσει και εξακολουθεί να δημιουργεί η διέλευση των αυτοκινήτων δια της Αρκαδικής Πύλης. Δόθηκαν οδηγίες για τη λήψη άμεσων σωστικών μέτρων, για να διασφαλιστεί τόσο η ακεραιότητα του μνημείου όσο και η ασφαλής διέλευση των τροχοφόρων. Βεβαίως, η απολύτως αναγκαία απομάκρυνση του δρόμου, για να αποκατασταθεί η Αρκαδική Πύλη, είναι η υπογειοποίηση του δρόμου, όπως προβλέπεται από τη μελέτη της Περιφέρειας Πελοποννήσου, η οποία εγκρίθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού το 2011.
Επειδή η φωτιά, καίγοντας την πυκνή βλάστηση, αποκάλυψε επιπλέον δομόλιθους του τείχους της αρχαίας πόλης, παράλληλα με τις εργασίες συντήρησής τους, δόθηκαν από τη Γενική Γραμματέα σχετικές οδηγίες για τη σύνταξη, από την Επιστημονική Επιτροπή της Αρχαίας Μεσσήνης, μελέτης αποκατάστασης και αναστήλωσης του τείχους, δεξιά και αριστερά της Αρκαδικής Πύλης, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αναγκαία ωριμότητα για την ένταξη του έργου σε επόμενο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Ο ερειπωμένος ναός Κλήσα-Πόρτη, του 10ου αι., καθώς και οι δύο ναοί, της Παναγίτσας στο Μοναστηράκι Ζερμπισίων του 14ου αι., και του Αγίου Νικολάου Ζερμπισίων, του 10ου αι., οι οποίοι, επίσης, υπέστησαν μικρές ζημίες από την πυρκαγιά, θα αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης προστασίας, συντήρησης και ανάδειξης από την αρμόδια 26η ΕΒΑ, σύμφωνα με τις οδηγίες της Γενικής Γραμματέως.
Τέλος, η κ. Μενδώνη συζήτησε με τον καθηγητή Π. Θέμελη και την Έφορο Αρχαιοτήτων Α. Καραπαναγιώτου τα προβλήματα τα οποία έχει δημιουργήσει και εξακολουθεί να δημιουργεί η διέλευση των αυτοκινήτων δια της Αρκαδικής Πύλης. Δόθηκαν οδηγίες για τη λήψη άμεσων σωστικών μέτρων, για να διασφαλιστεί τόσο η ακεραιότητα του μνημείου όσο και η ασφαλής διέλευση των τροχοφόρων. Βεβαίως, η απολύτως αναγκαία απομάκρυνση του δρόμου, για να αποκατασταθεί η Αρκαδική Πύλη, είναι η υπογειοποίηση του δρόμου, όπως προβλέπεται από τη μελέτη της Περιφέρειας Πελοποννήσου, η οποία εγκρίθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού το 2011.
Σε σχετική ερώτηση τοπικού τηλεοπτικού σταθμού για το θέμα της η υπογειοποίησης του δρόμου που περνά μέσα από την Αρκαδική Πύλη ο Περιφερειάρχης Πέτρος Τατούλης επεσήμανε ότι:
«Η προσπάθεια να ενταχθεί στο τρέχον πρόγραμμα δεν κατέστη δυνατή λόγω τεράστιων ζητημάτων απαλλοτριώσεων, ωστόσο υπήρξε η δέσμευσή του πως είναι πιλοτικό πρόγραμμα με ολοκληρωμένες τις μελέτες κατά μήκος του οδικού δικτύου και πως θα υπάρξει η ένταξή του με την υπογειοποίηση της Αρκαδικής Πύλης της οποίας η μελέτη πρόσφατα ολοκληρώθηκε (!) στο νέο πρόγραμμα.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου