«Κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, νομίζετε ότι απευθύνεστε σε λωτοφάγους; Ισχυρίζεστε -ο Εισηγητής σας τα είπε και στην πατρίδα μου- ότι πρέπει να αλλάξουν πολλά στον τομέα των δημοσίων έργων. Η ερώτηση που σας απευθύνω εγώ είναι γιατί δεν τα αλλάξατε από το 2004 μέχρι το 2009 και από το 2011 -γιατί σας θυμίζω ότι από το 2011 είστε Κυβέρνηση, μην το ξεχνάτε, με τον κ. Παπαδήμο- μέχρι με το 2015; Γιατί δεν το αλλάξατε; Σας εμπόδιζε ο ΣΥΡΙΖΑ τότε;» Τόνισε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Μεσσηνίας Θανάσης Πετράκος στην Επίκαιρη Επερώτηση της Νέας Δημοκρατίας με θέμα «Δημόσια έργα»
Επίσης, ο κ. Πετράκος επεσήμανε στον βουλευτής της ΝΔ κ. Αυγενάκης για το δρόμος Ρωμανού-Γαργαλιάνοι ότι: «Αφού, λοιπόν, πήγε ο κ. Αυγενάκης στην Καλαμάτα, να του πω ότι ένας δρόμος δεκαπέντε χιλιομέτρων στην πατρίδα μου, ο δρόμος Ρωμανού-Γαργαλιάνοι, είχε ξεκινήσει από αρχαιοτάτων ετών, όταν ακόμα είχα μαύρα μαλλιά. Έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2009. Από τον τρίτο χρόνο πήγαμε στον τέταρτο, πήγαμε στον πέμπτο και δεν έχει τελειώσει ούτε το 2015. Και οι ιδιοκτήτες –προσέξτε!- στις εκλογές μας φώναζαν ότι δεν είχαν πάρει ούτε 1 ευρώ αποζημίωση, παρότι το έργο έχει χρηματοδοτηθεί από δύο κοινοτικά πλαίσια στήριξης.»
Ακολουθεί η πλήρης ομιλία του κ. Πετράκου:
«Διαβάζοντας την επίκαιρη επερώτηση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά κυρίως ακούγοντας τους ομιλητές της, μου ήρθε αυθόρμητα στο μυαλό η σκέψη «Εδώ η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά»!
Διότι πρέπει κάποιοι να έχουν πολύ θράσος για να καταθέτουν μία τέτοια ερώτηση. Γιατί πράγματι απαιτείται θράσος να εγκαλεί η Νέα Δημοκρατία τη σημερινή Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ότι ακυρώνει όσα με πολύ κόπο είχε χτίσει η προηγούμενη κυβέρνηση και να γράφει επίσης «Η Κυβέρνηση Σαμαρά κατέβαλε μεγάλες προσπάθειες για την κατασκευή δημοσίων έργων και υποδομών».
Κυρίες και κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, νομίζετε ότι απευθύνεστε σε λωτοφάγους; Ισχυρίζεστε -ο Εισηγητής σας τα είπε και στην πατρίδα μου- ότι πρέπει να αλλάξουν πολλά στον τομέα των δημοσίων έργων. Η ερώτηση που σας απευθύνω εγώ είναι γιατί δεν τα αλλάξατε από το 2004 μέχρι το 2009 και από το 2011 -γιατί σας θυμίζω ότι από το 2011 είστε Κυβέρνηση, μην το ξεχνάτε, με τον κ. Παπαδήμο- μέχρι με το 2015; Γιατί δεν το αλλάξατε; Σας εμπόδιζε ο ΣΥΡΙΖΑ τότε;
Δεύτερον. Γιατί όλα αυτά τα σαράντα χρόνια, που κυβερνάτε εναλλάξ με το ΠΑΣΟΚ, δεν είχαμε στη χώρα μας ένα ολοκληρωμένο σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων; Πάλι ο ΣΥΡΙΖΑ φταίει γι’ αυτά τα σαράντα χρόνια; Γιατί, παρότι κατασκευάζονται χρόνια έργα στην Ελλάδα, δεν προβλέπεται συγχρόνως και η συντήρησή τους, με αποτέλεσμα πολλά να απαξιώνονται; Πάλι εμείς φταίμε για όλα αυτά με τις εκατόν είκοσι ημέρες που κυβερνάμε;
Είπαν οι ομιλητές σας ότι έχει καταστραφεί ο τόπος. Σοβαρά μιλάτε; Ποιος ευθύνεται για τις πολιτικές λιτότητας και εσωτερικής υποτίμησης και τραγικής μείωσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων τα τελευταία πέντε χρόνια; Ο ΣΥΡΙΖΑ φταίει;
Ποιος ευθύνεται γιατί οι επενδύσεις στη χώρα μας από το 2007 έως το 2014 μειώθηκαν 64%; Ο ΣΥΡΙΖΑ κυβερνούσε από το 2007 μέχρι το 2014; Ποιος ευθύνεται που το χρέος εκτοξεύτηκε στο 179% και η ανεργία στο 27%, για να μην τρελαθούμε; Μας είπατε ότι μειώσατε την ανεργία.
Ενάμισι εκατομμύριο κόσμος είναι άνεργοι και το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών συρρικνώθηκε κατά 25%, όπως και το ΑΕΠ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ φταίει για όλα αυτά; Ή μήπως φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ που από το 2008 ως το 2014 δόθηκαν πάνω από 200 δισεκατομμύρια στις συστημικές τράπεζες για ρευστό και εγγυήσεις και, παρόλα αυτά, το τραπεζικό σύστημα δεν λειτούργησε υπέρ της ανάπτυξης και των επενδύσεων για τις οποίες κόπτεστε;
Εκεί όμως, πράγματι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που η επιστήμη όχι μόνο σηκώνει τα χέρια ψηλά, αλλά παραδίνεται κυριολεκτικά χωρίς όρους και προϋποθέσεις, είναι που μας εγκαλείτε γιατί δεν προχωρούν τα έργα των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων.
Εσείς δεν φτιάξατε αυτές τις συμβάσεις, όπως σας είπε ο Υπουργός, το 2008; Εσείς μαζί με το ΠΑΣΟΚ και το ΛΑΟΣ δεν ήσασταν στην Κυβέρνηση όταν σταμάτησαν αυτά τα έργα το 2011;
Εμείς, όπως είπε ο Υπουργός, είχαμε καταγγείλει ότι αυτές οι συμβάσεις εξαρχής ήταν προβληματικές και ετεροβαρείς σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, γιατί είχαν στενούς χρόνους για το Δημόσιο, κυρίως οι απαλλοτριώσεις, οι οποίες δεν θα γίνονταν ποτέ σε αυτούς τους χρόνους. Ήταν, δηλαδή, αδύνατο να υλοποιηθούν σε αυτούς τους χρόνους.
Ουσιαστικά, τι έκαναν οι συμβάσεις που είχατε φτιάξει; Λειτούργησαν, ανεξάρτητα από τις προθέσεις σας –καλοί άνθρωποι είσαστε, δεν αντιλέγω, όλοι καλοί είμαστε- υπέρ των παραχωρησιούχων και των εργολάβων, για να πάρουν ρήτρες και αποζημιώσεις. Αυτό έγινε.
Η τραπεζική χρηματοδότηση ήταν οπισθοβαρής για τα τέσσερα από τα πέντε έργα. Μόνο στο έργο του MOΡΕΑ ήταν εμπροσθοβαρής και γι’ αυτό δεν σταμάτησε. Σε όλα τα άλλα ήταν οπισθοβαρής. Και όταν ξέσπασε η κρίση, οι τράπεζες πάγωσαν τις χρηματοροές, τα διόδια ήταν πυκνά και ακριβά και με την κρίση μειώθηκε περαιτέρω ο κυκλοφοριακός φόρτος, γιατί ο κόσμος δεν αντέχει. Και τι κάνατε εσείς, όταν σταμάτησαν τα έργα;
Πρώτον, το Δημόσιο απεμπόλησε το βασικό του ατού που ήταν η καταγγελία των συμβάσεων.
Δεύτερον, αρχίσατε την επαναδιαπραγμάτευση, με βασική αρχή ότι το Δημόσιο αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη για τη διακοπή των εργασιών, ενώ αποτελούσε συμβατική υποχρέωση των παραχωρησιούχων να βρίσκουν χρηματοδότηση κάθε στιγμή, να έχουν χρηματοδότηση παντός καιρού.
Τρίτον, περικόψατε το φυσικό αντικείμενο κατά διακόσια πενήντα χιλιόμετρα: ενενήντα τρία χιλιόμετρα στην κεντρική οδό και εκατόν εξήντα οκτώ χιλιόμετρα στην Ολυμπία Οδό, Πάτρα-Πύργο και Καλό Νερό-Τσακώνα.
Τέταρτον, αυξήσατε τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου κατά 2 δισεκατομμύρια.
Και ερχόσαστε και μας εγκαλείτε. Πού είναι τα έργα στην περιφέρεια; Έφυγαν από το ΕΣΠΑ 1,2 δισεκατομμύρια που ήταν για μικρά και μεσαία έργα, τα οποία θα έδιναν ζωή στην περιφέρεια και προστέθηκαν στη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου για την περίφημη επανεκκίνηση.
Πέμπτον, το Δημόσιο ανέλαβε όλο το ρίσκο και τον επιχειρηματικό κίνδυνο.
Έκτον και σοβαρότερο, αποδεχτήκατε ότι οι παραχωρησιούχοι σταμάτησαν λόγω καθολικής ανωτέρας βίας. Τέτοια ανωτέρα βία δεν είχαν βέβαια οι άλλες μικροεπιχειρήσεις που έκλεισαν όλο αυτό το διάστημα. Μόνο αυτοί είχαν ανωτέρα βία!
Την ίδια στιγμή, οι ιδεολογικοί φίλοι σας, η ισπανική κυβέρνηση, έκαναν κάτι πιο απλό. Δάνεισαν στους παραχωρησιούχους χρήματα, άτοκα βέβαια. Δεν δανείστηκε και δεν μείωσε το ΕΣΠΑ για μικρά και μεσαία έργα, όπως κάνατε εσείς.
Συμπερασματικά, τι κάνατε με την αναθεώρηση; Μετατρέψατε τα έργα των συμβάσεων παραχώρησης, τα περίφημα ΣΔΙΤ, σε δημόσια Ως προς τη χρηματοδοτική συμβολή και σε ιδιωτικά ως προς τα κέρδη. Πάρα πολύ ωραία! Δηλαδή κανένα ρίσκο στους παραχωρησιούχους. Πολύ ωραίο αυτό! Και έρχεστε τώρα και μας εγκαλείτε.
Τα ίδια βέβαια έχετε κάνει και με τα έργα ΣΔΙΤ και με τα περίφημα έργα για τα σκουπίδια. Άλλο μεγάλο πανηγύρι εκεί, όπου με τις εγγυημένες ποσότητες –και προσέξτε, άκουσον-άκουσον, για να το μάθει ο ελληνικός λαός- για το έργο της Δυτικής Μακεδονίας και της Πελοποννήσου την πρώτη του μήνα κάθε χρόνου το Δημόσιο θα πληρώνει εμπροσθοβαρώς τις χιλιάδες των τόνων της εγγυημένης ποσότητας επί το ποσό και στη συνέχεια θα τα εισπράττει.
Αυτή είναι η λογική σας στις περίφημες συμβάσεις παραχώρησης και τα περίφημα ΣΔΙΤ.
Εκεί, βέβαια, που ξεπερνάτε κάθε όριο είναι η Ολυμπία Οδός. Τολμάτε και αναφέρετε στην ερώτησή σας γι’ αυτό το έργο, όταν με την αναθεώρηση της παραχώρησης χαρίσατε 250 εκατομμύρια και συγχρόνως δεχτήκατε να περικοπεί το φυσικό αντικείμενο κατά 60%, δηλαδή το Πάτρα-Πύργος και το Καλό Νερό-Τσακώνα.
Επίσης, αυξήσατε και την τιμή των διοδίων κατά 33% στα διόδια «φιλέτο» της Κορίνθου και των Μεγάρων.
Και έρχεστε τώρα και λέτε, εσείς που κάνατε όλα αυτά, ότι καθυστερεί το έργο, όταν ο Αναπληρωτής Υπουργός σας αποκάλυψε όλη την αλήθεια για το πόσο ναρκοθετημένος ήταν ο διαγωνισμός. Θα τα πει ο ίδιος.
Ρωτάω, λοιπόν, εγώ τον κύριο Αναπληρωτή Υπουργό τώρα να μας πει αν έχει κατατεθεί φάκελος μεγάλου έργου για το περίφημο έργο της Ολυμπίας. Σας ρωτάω γιατί έχετε πει «όχι» και αναρωτιέμαι μήπως κάνατε λάθος.
Εκεί, μάλλον, αναφέρεστε, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, όταν λέτε «Γινόμαστε μάρτυρες και αποδέκτες μιας πολιτικής στον τομέα των υποδομών που ακυρώνει ό,τι με κόπο και σκληρή δουλειά έχει χτιστεί έως σήμερα.».
Θυμάστε, μήπως, τι κάνατε στις 25 Απριλίου του 2013; Κάνατε τα περίφημα εγκαίνια, όπου η τότε τρικομματική Κυβέρνηση, με την παρουσία του κ. Σαμαρά, του κ. Βενιζέλου, του κ. Χατζηδάκη, του κ. Τσούκαλη, γιόρταζε την επανεκκίνηση του έργου.
Ο Βασίλης Χατζηλάμπρου που περνάει από εκεί συνέχεια, έκανε το σταυρό του ο άνθρωπος με τα δυο του χέρια. Τι γίνεται; Πού είναι αυτοί; Και έβλεπε φορτηγά του ΜΟΡΕΑ να τους βάζουνε ταμπέλες για να τα κάνουν ότι είναι της Ολυμπίας Οδού. Φέρανε ιδιωτικά φορτηγά από όλη την Πελοπόννησο, νοίκιασαν εργάτες για να πουν ότι επανεκκινούν τα έργα. Έχετε δουλέψει κυριολεκτικά τον ελληνικό λαό με αυτές τις επανεκκινήσεις.
Καταθέτω στα Πρακτικά και την καταγγελία που είχε κάνει τότε ο Πρόεδρος -ο άνεργος τότε ηλεκτροσυγκολλητής- του Σωματείου εργαζομένων στην Ολυμπία Οδό «Η ΓΑΛΑΡΙΑ», ο Θοδωρής Τσελεπής. Καταθέτω και τη δήλωση που είχα κάνει, όπου έλεγα ότι για να κρύψουν το κούρεμα του φυσικού αντικειμένου του έργου, διοργάνωναν φιέστα χωρίς αντικείμενο.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Αθανάσιος Πετράκος καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Ένα είναι το σοβαρό ερώτημα που νομίζω ότι μπορούμε να θέσουμε εμείς στον Αναπληρωτή Υπουργό. Γιατί εσείς τι ερωτήματα να θέσετε; Εμείς πρέπει να θέσουμε κανένα ερώτημα. Θέτω, λοιπόν, ένα ερώτημα: Κύριε Υπουργέ, είναι διαπιστωμένο ότι στον τομέα των δημοσίων έργων υπάρχει μεγάλο πρόβλημα -το είπε και ο Υπουργός- με το χρόνο ωρίμανσης. Τι αλλαγές σκοπεύετε να κάνετε, ώστε να μειωθεί ο χρόνος ωρίμανσης των έργων; Γι’ αυτά δηλαδή που μας εγκαλεί ο κ. Αυγενάκης, ο οποίος πήγε στην Καλαμάτα και μας έλεγε όλα αυτά.
Αφού, λοιπόν, πήγε ο κ. Αυγενάκης στην Καλαμάτα, να του πω ότι ένας δρόμος δεκαπέντε χιλιομέτρων στην πατρίδα μου, ο δρόμος Ρωμανού-Γαργαλιάνοι, είχε ξεκινήσει από αρχαιοτάτων ετών, όταν ακόμα είχα μαύρα μαλλιά. Έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2009. Από τον τρίτο χρόνο πήγαμε στον τέταρτο, πήγαμε στον πέμπτο και δεν έχει τελειώσει ούτε το 2015. Και οι ιδιοκτήτες –προσέξτε!- στις εκλογές μας φώναζαν ότι δεν είχαν πάρει ούτε 1 ευρώ αποζημίωση, παρότι το έργο έχει χρηματοδοτηθεί από δύο κοινοτικά πλαίσια στήριξης.
Για το έργο Γαργαλιάνοι-Ρωμανού φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ και η παρούσα Κυβέρνηση;
Κύριε Υπουργέ, ξέρω ότι είναι τραγικό να παραδέχονται κάποιοι ότι κυβερνούν τη χώρα τα τελευταία επτάμισι χρόνια και ότι δεν έχουν πράξει τίποτα, όσον αφορά την υλοποίηση αλλαγών, ώστε να ωριμάζουν τα έργα ταχύτερα. Αλλά για εμένα το ερώτημα είναι αυτό που σας είπα. Θα θέλαμε να πείτε ότι αυτή είναι ίσως η μόνη ερώτηση που αξίζει απάντηση.
Και βέβαια θα ήθελα να κάνω μια δεύτερη ερώτηση: Τι θα κάνουμε ώστε να σταματήσουν τα δημόσια έργα να είναι τρεις φορές ακριβότερα απ’ ό,τι είναι στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης;
Εμείς, λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επαναδιαπραγματευόμαστε, προσπαθούμε να βελτιώσουμε, όπως είπε ο κύριος Υπουργός, τις λεόντειες συμβάσεις που εσείς υπογράψατε. Επιλύουμε το πρόβλημα των υπερδεσμεύσεων του ΕΣΠΑ που εσείς δημιουργήσατε. Επανεκκινούμε τα δημόσια έργα με γνώμονα το συνολικό συμφέρον της κοινωνίας.
Σας καλούμε, λοιπόν, να συνεισφέρετε ουσιαστικά σε αυτή την προσπάθεια πραγματικά, γιατί, όπως είπε και ο Υπουργός, η κινδυνολογία και η καταστροφολογία δεν ωφελεί τίποτα. Η χώρα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, τη φέρατε πέντε χρόνια με τις πολιτικές σας στην καταστροφή και τώρα είναι τραγικό να συνεχίσετε να καταστροφολογείτε.
Όπως άκουσα και το εκπληκτικότατο από ένα συνάδελφο ότι λέει: «Υπάρχει πρόβλημα με την ασφάλεια των πτήσεων των αεροσκαφών». Έλεος, κύριοι συνάδελφοι. Τους απολύσατε όλους, δεν το ξέρετε; Δεν ξέρετε ότι απολύσατε όλους τους επιθεωρητές της ασφάλειας πτήσεων; Δεν γνωρίζετε ότι εμείς τους επαναπροσλάβαμε; Και έρχεστε και μας εγκαλείτε και γι’ αυτό;»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου