ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ και τα κρίσιμα σημεία στις διεθνείς συναλλαγές, η υφιστάμενη κατάσταση, η δυναμική του προϊόντος στη διεθνή αγορά, ο ρόλος του μάρκετινγκ, οι μηχανισμοί και τα εργαλεία
προώθησης του προϊόντος ήταν τα βασικά σημεία που συζητήθηκαν σε εσπερίδα με θέμα «Το ελληνικό ελαιόλαδο στις μεγάλες αγορές» (στο ξενοδοχείο Divani Caravel στο κέντρο της Αθήνας). Την εκδήλωση διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου –ΣΕΒΙΤΕΛ, σε συνεργασία με τα εμπορικά επιμελητήρια των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, της Κίνας, της Ρωσίας και του Καναδά στη χώρα μας. Σε αυτή συμμετείχαν ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Αθανάσιος Τσαυτάρης, καθώς και ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Στέφανος Κομνηνός.
Σύμφωνα μες τον «ΑγροΤύπο», στην εσπερίδα έγινε, μεταξύ άλλων, γνωστό ότι ξεκίνησε η συζήτηση, εδώ και έναν περίπου μήνα, για την απονομή του Ελληνικού Σήματος στα ελαιοκομικά προϊόντα, μετά τα αλκοολούχα ποτά και τα γαλακτοκομικά. Αυτό σημείωσε στον χαιρετισμό του ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Στέφανος Κομνηνός. Σύμφωνα με όσα ανέφερε, το σήμα είναι σημαντικό, αφού αποτελεί δύναμη μάρκετινγκ και παρέχει διαφήμιση χωρίς ιδιαίτερο κόστος. Παράλληλα, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου αναφέρθηκε στην ανάγκη καθιέρωσης ενός διαγωνιστικού θεσμού για το ελαιόλαδο, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες του εξωτερικού όπως η Ισπανία και η Ιταλία Επίσης, πρότεινε να συνδεθεί η εμπορία του ελαιολάδου με τον τουρισμό και την γαστρονομία.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
Από την πλευρά του ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Καθηγητής Αθανάσιος Τσαυτάρης, μίλησε για την αναγκαιότητα ύπαρξης ολοκληρωμένων προγραμμάτων υποστήριξης των ελαιοκομικών προϊόντων και συμπλήρωσε: «Ήδη κάνουμε μεγάλη προσπάθεια να βοηθήσουμε τον κλάδο της μεταποίησης. Ιδιαίτερα στον τομέα της εκχύλισης. Δηλαδή στα ελαιοτριβεία. Εσείς το γνωρίζετε καλύτερα από μένα ότι η χώρα χάνει το 70% της ποιότητας του λαδιού της στα ελαιοτριβεία. Γι’ αυτό κάνουμε από τώρα προσπάθειες με το πρόγραμμα της μεταποίησης, ιδιαίτερα με το τελευταίο fast-track πρόγραμμα που προωθούμε για να ενισχύσουμε τον κλάδο. Μάλιστα, οι περισσότερες αιτήσεις αφορούν στον εκσυγχρονισμό των ελαιοτριβείων».
Γ. ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ
Ο πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ, Γρηγόρης Αντωνιάδης, τόνισε στην ομιλία του ότι ο Σύνδεσμος έχει προτείνει την εφαρμογή παρακρατήματος (πολύ μικρό ποσό όπως συμβαίνει στην Ισπανία) στο ελαιόλαδο, ώστε κάθε χρόνο το ποσό που συγκεντρώνεται να διατίθενται για την προώθηση του ελληνικού προϊόντος στις διεθνείς αγορές. Επίσης, ανέφερε ότι θα πρέπει να υπάρξουν κίνητρα για συγχωνεύσεις ώστε να δημιουργηθούν μεγαλύτερες μονάδες που θα μπορούν να «σταθούν» στις διεθνείς αγορές.
ΕΞΑΓΩΓΕΣ
ΣΤΗ ΡΩΣΙΑ
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε, επίσης, η εισήγηση της Τζένης Σκοτίδη, Συντονίστριας Επιτροπής Εξαγωγών στο Ελληνορωσσικό Επιμελητήριο, με θέμα «Εξαγωγή Ελαιολάδου στη Ρωσία. Προοπτικές και Διαδικασίες». Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέφερε οι Ελληνικές εξαγωγές ελαιολάδου για το έτος 2013/2012 σημείωσαν μια σημαντική αύξηση του +33,54% που αντιστοιχούσε σε 1,98% επί του συνόλου των εξαγωγών. Οι εξαγωγές ελαιολάδου το 2012 ανήλθαν σε 6.034.115 ευρώ ενώ οι εξαγωγές ελαιολάδου το 2013 ανήλθαν σε 8.068.218 ευρώ. Οι εξαγωγές ελιάς το 2012 ανήλθαν σε 4.822.348 ευρώ ενώ οι εξαγωγές ελιάς το 2013 ανήλθαν σε 4.831.687 ευρώ. Αύξηση +0,19% και +1,18% επί του συνόλου των εξαγωγών.
Επιπλέον, σύμφωνα με όσα ανέφερε, δεδομένου ότι η παραγωγή μας σε ελαιόλαδο δεν μπορεί να αυξηθεί σημαντικά και επίσης δεδομένου ότι οι εξαγωγές μας γίνονται σε μορφή χύμα, «ο στόχος μας αναγκαστικά δεν είναι να αυξήσουμε τις εξαγωγές ελαιολάδου αλλά να μεταβάλλουμε τους όρους εμπορίας του, έτσι ώστε να αυξηθούν όσο γίνεται περισσότερο τα έσοδα από την διάθεση του στο εξωτερικό»
ΕΞΑΓΩΓΕΣ
ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ
Από την πλευρά του, ο Αθανάσιος Φροντιστής, πρώην πρόεδρος του ΟΠΕ και αντιπρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, αναφέρθηκε στην υπεροχή του brand name «Ελλάδα», ενώ πρόσθεσε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα είναι ότι σήμερα το 60% της ελληνικής παραγωγής σε ελαιόλαδο εξάγεται χύμα. Επίσης στην εισήγηση του ανέφερε ότι βάσει των στοιχείων η Κίνα είναι ο 4ος μεγαλύτερος εισαγωγέας ελαιολάδου, με μερίδιο 2,8% των ελληνικών εξαγωγών. Ενώ κατέχει την 9η θέση με μερίδιο 2,8% των παγκόσμιων εισαγωγών αλλά και ο μεγαλύτερος Annual Growth in quantity & value για τα έτη 2008 – 2012 (αυτά είναι και τα έτη αναφοράς που βασίστηκαν τα στοιχεία του κ. Φροντιστή). Την ίδια στιγμή η Ελλάδα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, είναι ο 3ος μεγαλύτερος εξαγωγέας, με μερίδιο 7,6% των παγκόσμιων εξαγωγών, με ανάπτυξη ποσότητας και τιμής σε ικανοποιητικά επίπεδα για τα έτη 2008- 2012. Επίσης, η Ελλάδα είναι ο 3ος μεγαλύτερος εξαγωγέας, με μερίδιο 7,8% των κινεζικών εισαγωγών.
ΕΞΑΓΩΓΕΣ
ΣΤΙΣ ΗΠΑ
Ο Δημήτρης Καραβασίλης, Special Advisor International Trade του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, στην εισήγηση του αναφέρθηκε στις προοπτικές των ελληνικών εξαγωγών στις ΗΠΑ. Σημείωσε ότι η Ελλάδα συμπεριλαμβάνεται στους 5 μεγαλύτερους «παίκτες»- εξαγωγείς ελαιολάδου στην αμερικανική αγορά μετά την Ιταλία, την Ισπανία και την Τυνησία (την Ελλάδα στην 5η θέση ακολουθεί η Χιλή).
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο εκπρόσωπος του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, η χώρα μας θα πρέπει να εισάγει νέες καινοτόμες τεχνικές και πρακτικές για την αύξηση της παραγωγής. Πρόσθεσε ακόμα ότι οι ΗΠΑ μπορούν να αποτελέσουν μια πολύ σημαντική αγορά για το ελληνικό ελαιόλαδο (σύμφωνα με τα στοιχεία το 2012 στην Ελλάδα παρήχθησαν 390.000 τόνοι εκ των οποίων οι 4.603 τόνοι εξήχθησαν στις ΗΠΑ – 1,18% της παραγωγής). Αναφερόμενος στο καταναλωτικό ενδιαφέρον για ελαιόλαδο στις ΗΠΑ την περίοδο 2004 – 2013, ανέφερε ότι έφθασε σε 29.674.376 ανθρώπους. Ενώ 89.737.997 άνθρωποι επέδειξαν καταναλωτικό ενδιαφέρον για ελαιόλαδο και υγιεινή διατροφή την ίδια περίοδο.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου