ΣΗΜΑΙΑ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελλάδα

Τι αλλάζει στην αγορά των ΙΧ την επόμενη 4ετία: Τεκμήρια, φόροι και καύσιμα


 Το δεδομένο είναι ότι το τοπίο που θα διαμορφωθεί την επόμενη 4ετία για τους ιδιοκτήτες και τους οδηγούς των αυτοκινήτων θα είναι εντελώς διαφορετικό.

Εκτός από την ανάδειξη της επόμενης κυβέρνησης που θα επηρεάσει το σκηνικό -τα δύο μεγάλα κόμματα έχουν διαφορετικό πρόγραμμα για τις μετακινήσεις- κομβικής σημασίας θα είναι και η “στροφή” που κάνει η Ευρώπη προς τις “πράσινες” μετακινήσεις κάτι που αναμένεται να αποτυπωθεί και στις τιμές των καυσίμων αλλά και στις τιμές των αυτοκινήτων.

Έτσι, ο υποψήφιος αγοραστής αυτοκινήτου -καινούργιου ή μεταχειρισμένου- θα πρέπει να μελετήσει τις διάφορες παραμέτρους της “εξίσωσης” προκειμένου να μην βρεθεί προ εκπλήξεως. Τι μπαίνει στο τραπέζι; Η μείωση των τεκμηρίων κατά 30% -η οποία θα παρασύρει προς τα κάτω και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης– μέτρο που προτείνει η Νέα Δημοκρατία. Η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης και στην αμόλυβδη μέτρο που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ. Η αλλαγή του προτύπου εκπομπής ρύπων (το λεγόμενο Euro7) το οποίο είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων, ειδικά των λεγόμενων “μικρών” και “μικρομεσαίων” και τέλος το ενδεχόμενο επιβολής του φόρου άνθρακα στα διυλιστήρια κάτι που μοιραία θα οδηγήσει τις τιμές των καυσίμων προς τα πάνω.

Την επόμενη 4ετία θα ενταθεί η πίεση για “στροφή” σε αυτοκίνητα που θα εκπέμπουν λιγότερους ρύπους οπότε δεν μπορεί κανείς να αποκλείσει το ενδεχόμενο να υπάρξουν αλλαγές και σε άλλα “μέτωπα”, όπως για παράδειγμα τα τέλη κυκλοφορίας. Όσο θα εντείνεται η πίεση από την ΕΕ, τόσο θα υποχρεώνονται και τα κράτη μέλη να προσαρμόζονται ενώ ειδικά για την Ελλάδα, η πίεση θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη λόγω του ιδιαίτερου χαρακτηριστικού της χώρας: διαθέτουμε τον πιο γερασμένο (άρα και ρυπογόνο) στόλο ΙΧ και φορτηγών σε ολόκληρη την Ευρώπη, με τον μέσο όρο ηλικίας των οχημάτων να έχει ξεπεράσει τα 17 έτη.

Ειδικότερα:

1. Η μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης (που προτείνει η σημερινή κυβέρνηση) κατά 30%, διευκολύνει αυτούς που θέλουν να αποκτήσουν καινούργιο αυτοκίνητο αλλά δεν το κάνουν για να μην βρεθούν αντιμέτωποι με τον “κρυφό” φόρο εισοδήματος που επιβάλλουν τα τεκμήρια. Αν ένα ΙΧ 1400 κυβικών έχει τεκμήριο χρήσης 5200 ευρώ, τότε το ποσό θα πέσει στα 3640 ευρώ. Μεγαλύτερο θα είναι το όφελος για όσους θέλουν να αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο. Λόγω του παραλογισμού των τεκμηρίων, το τεκμήριο χρήσης σήμερα είναι μεγαλύτερο για τα νέα ΙΧ και όχι για τα παλαιότερα που έχουν έκπτωση, παρά το γεγονός ότι ένα σύγχρονο αυτοκίνητο έχει πολύ μικρότερη κατανάλωση καυσίμου από ένα παλαιό.

2. Λόγω της μείωσης των τεκμηρίων διαβίωσης, θα μειωθεί και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης ο οποίος σήμερα επιβάλλεται στα ΙΧ με κινητήρα άνω των 1929 κυβικών. Για ένα όχημα 2000 κυβικών, η έκπτωση θα είναι της τάξεως των 132 ευρώ, καθώς σήμερα το δίλιτρο επιβαρύνεται με φόρο 440 ευρώ, ο οποίος αν προχωρήσει η μείωση των τεκμηρίων θα γίνει 308 ευρώ. Και πάλι, ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης εξαιρεί τα παλαιά οχήματα και όχι τα καινούργια 10ετίας.

3. Η πρόταση για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα (την έχει υιοθετήσει ο ΣΥΡΙΖΑ) θα οδηγήσει στο να αφαιρεθεί ένα “βαρίδι” 87 λεπτών ανά λίτρο από την τιμή της αμόλυβδης και να μπει στη θέση του ένα “βαρίδι” 44,5 λεπτών. Άρα, προκύπτει μείωση κατά περισσότερα από 40 λεπτά στην αμόλυβδη. Αντίστοιχα, για το πετρέλαιο κίνησης μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα κατώτερα επίπεδα της ΕΕ σημαίνει μείωση του φόρου από τα 51 λεπτά ανά λίτρο στα 41 λεπτά ανά λίτρο. Το μέτρο έχει φυσικά πολύ μεγάλο δημοσιονομικό κόστος.

4. Ουδείς γνωρίζει αυτή τη στιγμή ποια θα είναι η επίπτωση από την επιβολή του φόρου διοξειδίου του άνθρακα στις μεταφορές. Όλα συγκλίνουν στο ότι ο φόρος θα επιβληθεί στα διυλιστήρια ώστε αυτά με τη σειρά τους να μετακυλήσουν την επιβάρυνση στην τελική τιμή του καυσίμου. H επιβολή του φόρου θα γίνει από το 2027.

5. Το πρότυπο Euro7 οδηγεί σε νέες μειώσεις των εκπομπών αερίων καθώς ο στόχος είναι το 2035 να διατίθενται μόνο οχήματα με μηδενικές εκπομπές. Ωστόσο, η εφαρμογή του νέου προτύπου έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις στην ΕΕ λόγω των επιπτώσεων που θα προκαλέσει η εφαρμογή του στις τιμές των ΙΧ.

About Freegr network

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Από το Blogger.