Η δυνατότητα να ζητά να κόβει το ρεύμα ο ΔΕΔΔΗΕ ύστερα από εντολή της προηγούμενης εταιρείας από την οποία αποχωρεί ο καταναλωτής αφήνοντας οφειλές είναι μεταξύ προτάσεων της ΡΑΕΕΥ.
Ουσιαστικά τονίζεται η ανάγκη για να κλείσει η «τρύπα» στα οικονομικά των προμηθευτών, που μεγαλώνει κάθε χρόνο, καθώς το σημερινό θεσμικό πλαίσιο επιτρέπει αυτή τη συμπεριφορά στους καταναλωτές.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς και όπως αναφέρει σε ρεπορτά της η imerisia.gr, οι επισφάλειες έχουν αυξηθεί στο 3% του τζίρου, από 1% που ήταν προ των εκτάκτων μέτρων, ποσοστό που συμπεριλαμβάνει και τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, που μάλιστα έχουν αυξηθεί.
Αν, δε, αυτές αφαιρεθούν και μείνει μόνο η καθαρή χρέωση για κατανάλωση, τότε το εν λόγω ποσοστό είναι αρκετά μεγαλύτερο.
Σήμερα τα συνολικά ληξιπρόθεσμα χρέη των καταναλωτών στις εταιρείες προμήθειας ανέρχονται σε 4,2 δισ. ευρώ, από τα οποία εκτιμάται ότι τα 200 εκ. ευρώ προστέθηκαν το 2023.
Από αυτά το 1/3 αντιστοιχούν σε παλιά ανεξόφλητα στη ΔΕΗ που δεν μπορούν να αποπληρωθούν αφού συμπεριλαμβάνονται σε αυτά και εταιρείες που έχουν κλείσει (Πειραϊκή Πατραϊκή), αλλά και της ΛΑΡΚΟ…
Μεγάλο μέρος από τα υπόλοιπα δημιουργήθηκαν μετά το 2020 και την απόφαση του ΣτΕ σύμφωνα με την οποία δεν τηρείται η αρχή της αναλογικότητας, αν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί εμποδίζουν την αλλαγή παρόχου.
Η απόφαση αυτή φρέναρε την πρόθεση του ΥΠΕΝ να σταματήσει τον ενεργειακό τουρισμό, και είχε αποτέλεσμα τη σταθερή αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των καταναλωτών στους προμηθευτές.
Οι εταιρείες έχουν προσπαθήσει τα τελευταία δύο χρόνια να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, δημιουργώντας «ενεργειακό Τειρεσία», κάτι όμως που δεν μπορεί να γίνει αν δεν αλλάξει πρώτα το θεσμικό πλαίσιο.
«Τειρεσίας» σημαινει να μπορεί η εταιρεία προμήθειας στην οποία ο καταναλωτής αφήνει οφειλές όταν αλλάζει εταιρεία, να ενημερώνει το σύστημα Θαλής στον ΔΕΔΔΗΕ για τις οφειλές του και σε αυτή την πληροφορία να έχουν πρόσβαση και οι υπόλοιποι προμηθευτές.
Επίσης, θα ενημερώνεται ο οφειλέτης και θα μπορεί να ρυθμίσει τις οφειλές του και να αποδείξει ότι δεν είναι στρατηγικός κακοπληρωτής.
Το δεύτερο μέτρο που προτείνεται, που θεωρείται και το πιο αποτελεσματικό, είναι οι αποκοπές. Θα μπορεί η εταιρεία προμήθειας στην οποία ο πελάτης που αποχωρεί αφήνει οφειλές, αν αυτός παρότι έχει ενημερωθεί αρνείται να διακανονίσει τα χρέη του, και άρα θεωρείται στρατηγικός κακοπληρωτής, να ζητήσει την αποκοπή του από το ΔΕΔΔΗΕ, ακόμη και αν αυτός έχει μετακινηθεί σε άλλη εταιρεία προμήθειας
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου