Η πίεση προς τις επιχειρήσεις και τους παρόχους ηλεκτρονικών πληρωμών που δεν ευθυγραμμίζονται με το νέο πλαίσιο διασύνδεσης POS και υπηρεσιών άμεσης πληρωμής τύπου IRIS με τη Φορολογική Διοίκηση εντείνεται, με τις κυρώσεις να γίνονται πλέον εξοντωτικές. Το μήνυμα είναι σαφές: είτε η πληρωμή γίνεται με κάρτα είτε μέσω IRIS, η συναλλαγή πρέπει να «περνά» σε πραγματικό χρόνο στην ΑΑΔΕ.
Οι υφιστάμενες κυρώσεις επεκτείνονται πλέον ρητά και στις πληρωμές από λογαριασμό σε λογαριασμό μέσω IRIS και άλλων αντίστοιχων υπηρεσιών, ενισχύοντας το πλαίσιο ελέγχου. Όταν μια επιχείρηση επιλέγει να δέχεται άμεσες πληρωμές, υποχρεούται να λειτουργεί με λογισμικά και υποδομές που πληρούν τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ και συνδέονται μέσω του εθνικού κόμβου αυτοματοποίησης εισπράξεων, όπως το διατραπεζικό σύστημα ΔΙΑΣ. Η συμμόρφωση δεν θεωρείται πια επιλογή αλλά προϋπόθεση για τη νόμιμη λειτουργία.
Για επιχειρήσεις και παρόχους που, παρά το ότι έχουν υποβάλει δήλωση συμμόρφωσης, δεν προχωρούν στη σωστή διασύνδεση των τερματικών EFT/POS ή των λογισμικών πληρωμών από λογαριασμό σε λογαριασμό, προβλέπεται πρόστιμο 200.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, το ποσό ανεβαίνει στα 300.000 ευρώ, αναδεικνύοντας την πρόθεση της Φορολογικής Διοίκησης να μη δείξει καμία ανοχή σε συστηματικές παραβάσεις.
Αυστηρό είναι το πλαίσιο και για όσους καθυστερούν τις αναβαθμίσεις στα POS. Αν μια επιχείρηση δεν προχωρήσει στις απαιτούμενες αναβαθμίσεις εντός των προθεσμιών, χάνει αυτομάτως τη δήλωση συμμόρφωσης και ταυτόχρονα της επιβάλλεται νέο πρόστιμο 100.000 ευρώ. Η απώλεια της δήλωσης δεν είναι τυπική διαδικασία, αφού συνεπάγεται πρόσθετους ελέγχους και επιπλέον συνέπειες.
Ακόμη και η μερική συμμόρφωση αντιμετωπίζεται πλέον ως παράβαση. Αν μια επιχείρηση έχει αναβαθμίσει μόνο μέρος των τερματικών EFT/POS που εμφανίζονται στο Μητρώο Μέσων Πληρωμών, επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ για κάθε τερματικό που δεν έχει αναβαθμιστεί. Το συγκεκριμένο πρόστιμο έχει χαρακτήρα καθημερινού εργαλείου ελέγχου, αναγκάζοντας τις επιχειρήσεις να διατηρούν όλα τα συστήματά τους σε πλήρη λειτουργική ετοιμότητα. Εξαίρεση προβλέπεται μόνο όταν αποδεικνύεται ότι η μη αναβάθμιση δεν οφείλεται σε υπαιτιότητά τους.
Ιδιαίτερη κατηγορία παραβάσεων αποτελούν όσες σχετίζονται με τη μη διασύνδεση ή τη μη αποδοχή πληρωμών. Σε επιχειρήσεις που έχουν υποχρέωση χρήσης ή ήδη χρησιμοποιούν τερματικά ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων στο σημείο πώλησης και δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης με την ΑΑΔΕ, καθώς και σε όσες οφείλουν να δέχονται πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής όπως το IRIS και δεν το πράττουν, επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ για τηρείς απλογραφικών βιβλίων και 20.000 ευρώ για τηρείς διπλογραφικών.
Υπάρχει πρόβλεψη για μείωση των ποσών αυτών κατά 50% όταν οι κυρώσεις επιβάλλονται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε οικισμούς έως 5.000 κατοίκους ή σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, με εξαίρεση τις περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί τουριστικές. Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και μετά τη μείωση, τα πρόστιμα παραμένουν ιδιαίτερα υψηλά, στέλνοντας σαφές μήνυμα ότι η εποχή της χαλαρής εφαρμογής των κανόνων στις ηλεκτρονικές πληρωμές τελειώνει.
Συνολικά, το νέο πλαίσιο ωθεί επιχειρήσεις, παρόχους ηλεκτρονικών τιμολογήσεων και παρόχους πληρωμών να επενδύσουν άμεσα σε τεχνολογική αναβάθμιση και πλήρη συνεργασία με τη Φορολογική Διοίκηση. Το κόστος της αδράνειας καθίσταται πλέον απαγορευτικό, με την ΑΑΔΕ να επιδιώκει πλήρη ιχνηλάτηση των συναλλαγών και πραγματικό χρόνο ενημέρωσης για κάθε πληρωμή, είτε με κάρτα είτε μέσω IRIS.
πηγή: cretalive.gr

0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου