Η ακρίβεια κατά πρώτο λόγο και η Όμικρον κατά δεύτερο έπληξαν τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τον μήνα Δεκέμβριο, που αποτελεί και τον καλύτερο μήνα του χρόνου για τον κλάδο.
Στη διάρκεια της πανδημίας ο μοναδικός ίσως κλάδος που όχι μόνο δεν γνώρισε κρίση, αλλά οι πωλήσεις του εκτοξεύθηκαν, είναι αυτός των σούπερ μάρκετ.
Η κατάσταση αυτή όμως δείχνει να ανατρέπεται το τελευταίο χρονικό διάστημα και αυτό οφείλεται σε τρεις παράγοντες που ωθούν τις πωλήσεις στα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων σε χαμηλότερα επίπεδα. Και όπως όλα δείχνουν η τάση αυτή θα συνεχιστεί και για το επόμενο χρονικό διάστημα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen οι πωλήσεις στα καταστήματα τροφίμων παρουσίασαν μείωση τον Δεκέμβριο της τάξεως του 1%. Και μπορεί το ποσοστό αυτό να μοιάζει σχετικά χαμηλό, ωστόσο είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν αναλογιστεί κανείς ότι τον συγκεκριμένο μήνα, που είναι και η περίοδος των εορτών, πραγματοποιείται πάνω από το 10% του ετήσιου τζίρου.
Οι τρεις βασικές αιτίες τις πτώσης
Ας δούμε λοιπόν σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς τις αιτίες που οδήγησε σε αυτή την πτώση. Συγκεκριμένα όπως εκτιμάται αυτό οφείλεται:
- Η Όμικρον φρέναρε ένα μέρος της κατανάλωσης σε όλη την γκάμα της αγοράς και βέβαια αυτό αποτυπώθηκε και στα τρόφιμα.
- Η ακρίβεια αποτέλεσε ίσως το πλέον κομβικό στοιχείο, ώστε να μειωθούν οι πωλήσεις. Οι καταναλωτές προχώρησαν σε μειώσεις αγορών προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες.
- Τον Δεκέμβριο του 2020 ουσιαστικά η αγορά ήταν κλειστή και ως εκ τούτου οι καταναλωτές προχωρούσαν σε μεγαλύτερες αγορές, ώστε να καλύψουν τις ανάγκες τους, εντός του σπιτιού.
- Οι καταναλωτές στράφηκαν και σε άλλα προϊόντα εκτός των βασικών αγαθών, όπως τα ρούχα και τα παπούτσια, οι ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, τα οποία αγόρασε μέσα από τα σούπερ μάρκετ. Τα εν λόγω προϊόντα διακινούνται επί το πλείστων από καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.
- Μεταξύ των μεγάλων κατηγοριών προϊόντων όπως τα τρόφιμα-ποτά, είδη ατομικής περιποίησης, προϊόντα Bazaar – ήτοι προϊόντα ένδυσης, υπόδησης, συσκευές – σημείωσαν τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης με 14,9%, ενώ μόνο την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου η αύξηση των πωλήσεων έφτασε στο 39,9%.
- Μείωση 2,4%, παρουσίασε ο ρυθμός ανάπτυξης για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, γεγονός το οποίο οφείλεται κατά κύριο λόγο στη πιο συγκρατημένη συνολική ζήτηση για την κατηγορία των Τροφίμων και Ποτών (-2,9% σε αξία). Μάλιστα σε όλες τις εβδομάδες του Δεκεμβρίου τα FMCGs σημείωσαν αρνητική τάση, με εξαίρεση την τελευταία εβδομάδα (27/12-02/01), στην οποία σημειώθηκε αύξηση των πωλήσεων της τάξης του +5,1%, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή (28/12-03/01), ωστόσο αυτό αιτιολογείται κυρίως από το γεγονός ότι η φετινή εβδομάδα είχε μία επιπλέον ημέρα λειτουργίας των καταστημάτων τροφίμων.
- Όσον αφορά στις υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες, όπως τις ορίζει η NielsenIQ, τα προϊόντα Bazaar σημείωσαν τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στο +14,9%, ενώ μόνο την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου η αύξηση των πωλήσεων έφτασε στο 39,9%. Αντιθέτως, τα Φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα παρουσίασαν αρνητική τάση, στο -0,9% για το σύνολο του μήνα.
- Σε επίπεδο επιμέρους κατηγοριών ξεχώρισαν τα ζυμαρικά, τα οποία τον τελευταίο μήνα του έτους παρουσίασαν διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης στο +19,5%, υπερδιπλάσιο από αυτόν που σημείωσαν για το σύνολο του έτους, ενώ η πολύ καλή απόδοση της κατηγορίας του Τσαγιού & των Αφεψημάτων τον μήνα αυτό στο +9,8% κατάφερε να συγκρατήσει την αρνητικά κινούμενη ετήσια πορεία της κατηγορίας (-1,1%).
- Τέλος, όπως ήταν και αναμενόμενο, ορισμένες κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και περιποίησης, όπως οι βαφές μαλλιών ή τα καλλυντικά έκαναν βουτιά στις πωλήσεις τους κατά -20,8% και -35,9% αντίστοιχα, καθώς φέτος τον μήνα Δεκέμβριο δεν ίσχυαν τα περιοριστικά μέτρα του 2020.Πηγή: imerisia.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου