Πέρασε, τελικά, μετά από μια θυελλώδη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία προβλέπει ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και τους τόπους εγκατάστασης των εργοστασίων επεξεργασίας, Καλλιρρόη, Παλαιόχουνη και Σκάλα Λακωνίας. Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ, επί δύο ώρες επικρατούσε αναστάτωση και τα πνεύματα ηρέμησαν μετά την αποχώρηση της αντιπολίτευσης, πλην των συμβούλων της Λαϊκής Συσπείρωσης και τεσσάρων της παράταξης Δράκου.
ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΙΚΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ
Το τι έγινε την περασμένη Παρασκευή στην Τρίπολη, είναι κάτι που δεν τιμά τον πολιτισμό μας, κοινωνικό και πολιτικό. Η παρουσία των ΜΑΤ δεν ήταν αδικαιολόγητη. Η κοινοποίηση ότι οι κάτοικοι της Καλλιρρόης θα μετέβαιναν, όπως και έγινε, με λεωφορεία στην Τρίπολη. Με δεδομένο ότι οι κάτοικοι της Καλλιρρόης δεν έχουν προσέλθει, μέχρι σήμερα, για να ενημερωθούν, αλλά για να διαμαρτυρηθούν και να δηλώσουν απερίφραστα ότι δεν θέλουν την εγκατάσταση εργοστασίου στην περιοχή τους.
Η παρουσία τους στην Καλαμάτα, όπου είχε οριστεί συγκέντρωση του ΦοΔΣΑ και δημάρχων της Μεσσηνίας, προκειμένου να ενημερωθούν και να απαντηθούν οι απορίες τους από τα στελέχη της ΤΕΡΝΑ, είχε ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα. Οι συνεχείς παρεμβάσεις τους και η επιμονή τους να πάρουν τον λόγο για να δηλώσουν την αντίθεσή τους όχι μόνον παρεμπόδισε την εξέλιξη της συζήτησης, αλλά απέτρεψαν ακόμη και την στοιχειώδη ενημέρωση και έδωσαν στα στελέχη της ΤΕΡΝΑ να αποφύγουν ουσιαστικές απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα.
Ήταν Ηλίου φαεινότερον ότι με την παρουσία τους θα αναστάτωναν την συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου που έπρεπε να αποφασίσει για ένα τόσο σημαντικό θέμα. Από την άλλη ήταν και το κάλεσμα του ΚΚΕ στους πολίτες να προσέλθουν και να διαμαρτυρηθούν για την σύμβαση συνολικά και όχι για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Κανείς από τους κοπτόμενους υπέρ της δημοκρατίας και των θεσμών της, δεν λογαριάζει ότι η πλέον αντιδημοκρατική ενέργεια είναι η παρακώλυση λειτουργίας θεσμικών οργάνων, όπως είναι τα Περιφερειακά και Δημοτικά Συμβούλια ή οι συνελεύσεις θεσμοθετημένων οργάνων, όπως είναι ο ΦοΔΣΑ.
Αυτή η τακτική της παρουσίας κατοίκων μιας περιοχής ή μελών συγκροτημένων ομάδων, όπως τα συνδικάτα, είναι η επιλογή της χειρότερης μορφής αντιδημοκρατικού λαϊκισμού που έχουν επιτρέψει, κυρίως, οι δήμαρχοι. Είναι άλλο πράγμα σε μια συνεδρίαση να λαμβάνει μέρος μια αυστηρά ολιγομελής ομάδα εκπροσώπων, να καταθέτει την άποψή της και μετά να αποχωρεί, και άλλο ένα πλήθος κόσμου να αναστατώνει μια συνεδρίαση θεσμικού οργάνου και να διαδηλώνει με κραυγές τα συνθήματά της. Αυτό ονομάζεται οχλοκρατία, αναρχία, αλλά κατά κανένα τρόπο δημοκρατία. Το έχουμε ζήσει στην Καλαμάτα με την παρουσία κατοίκων της παραλίας, αντιφασιστών και, τελευταία, των εργαζομένων στο Νοσοκομείο της πόλης. Και, βέβαια, πίσω τους θα ανακαλύψει κανείς κάθε είδους αντιπολίτευσης, που παίρνουν το μέρος των φωνασκούντων, προκειμένου να εισπράξουν το χειροκρότημά τους και την πιθανή ψήφο τους.
Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΣΔΙΤ
Για την κατασκευή των εργοστασίων και την διαχείριση των απορριμμάτων, επελέγη η μέθοδος Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Δηλαδή, βάζει χρήματα και το δημόσιο και ο ιδιώτης ανάδοχος ενός έργου, ο οποίος αναλαμβάνει και την εκμετάλλευση του έργου για ένα χρονικό διάστημα, ανάλογα με την συμφωνία που θα υπάρξει. Στην περίπτωση των απορριμμάτων, τα χρήματα του δημοσίου τα βάζει η ΕΕ, μέσω του ΕΣΠΑ (57 εκατομμύρια ευρώ), και τα υπόλοιπα, μέχρι τα 152 εκατομμύρια ευρώ που είναι ο προϋπολογισμός του, είναι υποχρεωμένος να τα βάλει ο ιδιώτης, είτε εξ ιδίων πόρων είτε δανειζόμενος. Πρόβλημα θα υπήρχε, αν ο δανεισμός του τελούσε υπό την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Με άλλα λόγια, πρόκειται να γίνει ένα έργο που θα γλυτώσει τον τόπο από την συνεχή υποβάθμιση του περιβάλλοντος και δεν θα στοιχίσει ούτε ευρώ στους Έλληνες πολίτες. Αντίθετα, με την ολοκλήρωσή του θα μας γλυτώσει από τα υπέρογκα πρόστιμα της ΕΕ, που θα εξανεμίσουν, κυριολεκτικά, τα όσα προσδοκούμε να πάρουμε στην νέα προγραμματική περίοδο 2014- 2020, που μπορούν να αλλάξουν, δραστικά προς το καλύτερο, το οικονομικό και πολιτιστικό περιβάλλον της χώρας. Θα είναι κρίμα να χάσουμε άλλη μια ευκαιρία, όπως έγινε με τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα, τα τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης και μισοέγινε με το ΕΣΠΑ.
Είναι λογικό να βάλουν κατά του ΣΔΙΤ οι κομμουνιστές. Βασική πολιτική θεώρησή τους είναι ότι πρέπει να υπάρχει ένας φορέας που κινεί την οικονομία και ανήκουν σε αυτόν όλες οι πλουτοπαραγωγικές πηγές, το κράτος. Είναι μια θεώρηση πραγμάτων, με την οποία συμφωνεί κάποιος ή την απορρίπτει. Αυτό που δεν είναι αποδεκτόν και δεν συγχωρείται, είναι το «ολίγον έγγυος» του ΣΥΡΙΖΑ, που δηλώνει απερίφραστα την αντίθεσή του στην μέθοδο ΣΔΙΤ. Προτιμούν, φαίνεται, στην Κουμουνδούρου να συνεχιστεί το φαύλο καθεστώς να πληρώνει το κράτος, ο ιδιώτης να κατασκευάζει και οι μίζες να τρέχουν.
Από την άλλη, διατυμπανίζουν πρόεδρος και μεγαλοστελέχη του ΣΥΡΙΖΑ το ναι στην Ευρώπη και το ευρώ, ναι στην ελεύθερη οικονομία, όπως αυτή έχει επιβληθεί. Γι’ αυτό άλλωστε και ομόφωνα η Κ.Ε του αλήστου μνήμης ΣΥΝ είχε αποδεχθεί ομόφωνα την Συνθήκη του Μαάστριχτ. Ναι, όμως, στην ύπαρξή σου στην φωλιά των λεόντων, σημαίνει ότι θα αποδεχθείς και τους όρους τους. Ούτε λεπτό χρηματοδότησης δεν πρόκειται να δούμε από την ΕΕ, αν της ζητήσουμε χρήματα για να είναι εργοδότης το κράτος. Αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά. Για τον λόγο αυτό και έξω παρουσιάζονται ευπειθέστατοι στους ορισμούς τους και μέσα φλομώνουν το πόπολο με λαϊκίστικα ψέματα. Όσο ανήκουμε σε ΕΕ και ζώνη του ευρώ, η μέθοδος ΣΔΙΤ θα είναι η πιο ανώδυνη. Όσο για τις επανακρατικοποιήσεις, εάν ο ΣΥΡΙΖΑ γίνει κυβέρνηση, στην πρώτη επανακρατικοποίηση, όπως της ΑΤΕ ή της ΔΕΗ, αυτόματα θα διακοπεί και η ροή χρήματος από την ΕΕ και τότε «αντίο Γλαρέντζα»…
ΈΛΛΕΙΜΜΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπάρχει και η μεγαλύτερη ευθύνη, πρώτα της κεντρικής εξουσίας και μετά της υπολοίπου πολιτικής σειράς. Σίγουρα, στο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλουν ενημερωμένους πολίτες. Αν και πολλά μέλη του έχουν επισκεφθεί σκουπιδοεργοστάσια, τα οποία είναι εγκαταστημένα μέσα σε πόλεις, χωρίς ελάχιστη περιβαλλοντική ρύπανση, δεν μιλούν γι’ αυτό. Σου λένε, άσε πρώτα να φύγει η κυβέρνηση και μετά θα κάνουμε αυτό που πρέπει.
Για τον λόγο αυτό και στην παρέμβασή του στο Δημοτικό Συμβούλιο Οιχαλίας τους αμόλησε ένα χοντρό ψέμα ότι ο ιδιώτης θα εκμεταλλεύεται για, περίπου, τριάντα χρόνια το εργοστάσιο. Δεν γνώριζε ότι σύμβαση είναι για 27 χρόνια, εκ των οποίων τα 2 αντιστοιχούν στην κατασκευή των εργοστασίων; Μετά από 25 χρόνια εκμετάλλευσης η ΤΕΡΝΑ θα παραδώσει το εργοστάσιο στο κράτος ή στον επόμενο ιδιώτη, με την υποχρέωση να είναι σε θέση να λειτουργήσει για πέντε ακόμα χρόνια. Κάτι που είναι πολύ λογικό, για να έχει το κράτος την ευχέρεια να διαπραγματευτεί είτε καλύτερους οικονομικούς όρους, είτε να προχωρήσει στην κατασκευή νεώτερου εργοστασίου, πολύ πιο αποδοτικού σε διαχείριση και ασφάλεια του περιβάλλοντος.
Πως να θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ ενημέρωση, όταν ο Θανάσης Πετράκος υπέβαλε ερώτηση στην Βουλή και ζητούσε περικοπή του κονδυλίου για την ενημέρωση και η φοβισμένη από τις λαϊκίστικες δονήσεις, έσπευσε να περιορίσει το κονδύλιο στο ένα τρίτο; Ευτυχώς, που υπάρχει και ο επίτροπος Γιοχάνες Χαν, που είπε ότι το κονδύλιο της ενημέρωσης έπρεπε να είναι διπλό.
Το σκουπιδοεργοστάσιο στο Αμστερνταμ βρίσκεται μέσα στον ιστό της πόλης και στην ταράτσα του λειτουργεί εστιατόριο. Είναι γνωστό και θα έπρεπε να γίνει περισσότερο γνωστό, ότι στο, επίσης, ευρισκόμενο εντός του αστικού ιστού, σκουπιδοεργοστάσιο της Βιέννης πληρώνεις 10 ευρώ είσοδο και πίνεις τον καφέ σου στην ταράτσα του εργοστασίου, πληρώνοντας 5 ευρώ. Έπρεπε οι καθ’ ύλην αρμόδιοι να είχαν πάει τους κατοίκους της Καλλιρρόης, πρώτα, στο σκουπιδοεργοστάσιο της Βιέννης και μετά να θέσουν σε δημόσια διαβούλευση την ΜΠΕ.
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΑΓΚΑΘΙ
Μέσα σε αυτόν τον ορυμαγδό του λαϊκισμού, κανείς δεν ασχολήθηκε με τα πιο σοβαρά προβλήματα, αν τα σκουπιδοεργοστάσια στην Πελοπόννησο θα ανταποκρίνονται στην σύγχρονη τεχνογνωσία, όπως τα άλλα στην Ευρώπη. Τους αφήνουν όλους παγερά αδιάφορους οι όροι και οι προδιαγραφές δόμησης των εργοστασίων, που θα εξασφαλίζουν την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων. Ζούμε σε μια χώρα που η συνδιαλλαγή και οι διαπλοκή με τους εργολάβους επέτρεψε γέφυρες και δρόμοι να παρασύρονται στην πρώτη έντονη βροχή από τις κακοτεχνίες. Η γέφυρα στην Τσακώνα έπεσε, γιατί δεν είχαν γίνει οι σωστές γεωτεχνικές μελέτες. Έπρεπε να έχει διαφορετική στήριξη πάνω σε στερεό έδαφος, όπως γίνεται τώρα, γιατί το έδαφος στην περιοχή αυτή παρασύρεται κατά δύο εκατοστά και η γέφυρα που έπεσε βρέθηκε στον αέρα.
Πολύ πιο αξία θα είχε η διαμαρτυρία να στραφεί προς την ΕΕ και να ζητήσουν, εκθέτοντας όλες τις κακοτεχνίες που έχουν γίνει στα δημόσια έργα, έλεγχο από τις υπηρεσίες της, καθ’ όλη την διάρκεια του έργου και όχι περιοδικά. Όσο για το κόστος διαχείρισης, η εταιρεία δεν έχει πει ψέματα. Πάντα έλεγε ότι Μεσοσταθμικά ο κάθε Δήμος θα πληρώνει 62 ευρώ τον τόνο. Μεσοσταθμικά σημαίνει ότι ξεκινά από ένα μεγαλύτερο κόστος, σταδιακά μειούμενο, που καταλήγει στα 58 ευρώ και έτσι βγαίνει η μεσοσταθμική τιμή. Άλλωστε, το κόστος αποκατάστασης της περιβαλλοντικής ζημιάς είναι, πάντα, μεγαλύτερο του κόστους πρόληψης και ορθής διαχείρισης.
Σε δύο πράγματα έχουν δίκιο να φωνάζουν όσοι διαμαρτύρονται για την σύμβαση. Το πρώτο ότι δεν έχει αποφασιστεί και δεν έχει δηλωθεί ξεκάθαρα η ποσότητα ανακυκλώσιμων υλικών, καθώς υπάρχουν Δήμοι, όπως της Καλαμάτας, που έχουν κάνει σοβαρή και σε βάθος δουλειά για την διαλογή των απορριμμάτων στην πηγή τους. Το δεύτερο είναι ότι άλλοι θα πληρώνουν και άλλος θα εισπράττει. Από την σύμβαση προβλέπεται ότι τα ποσά που θα συγκεντρώνονται από την πώληση των ανακυκλώσιμων υλικών, κατά 40% θα πηγαίνουν στην ΤΕΡΝΑ και το 60% θα πηγαίνει στην Περιφέρεια. Είναι άδικο για αγαθά που προέρχονται από δημότες, να επωμίζεται το κόστος περισυλλογής και μεταφοράς ο Δήμος, δηλαδή οι δημότες, και κατ’ αναλογία να μη μοιράζεται στους Δήμους και να μειώνεται το κόστος με αυτό τον τρόπο.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Η Πελοπόννησος είχε την πιο άθλια πολιτική στην διαχείριση των απορριμμάτων. Είχε φθάσει στο σημείο να τα θάβει ακόμα και σε τουριστικές περιοχές. Δίπλα στο Ναύπλιο, στην πανέμορφη παραλία του Καραθώνα ήταν σε κοινή θέα οι όγκοι απορριμμάτων της χωματερής που βρισκόταν στο λόφο πάνω από την τουριστική πλαζ. Ήταν αδύνατο να κάτσεις να φας και να μην πέσουν στο τραπέζι σου 4-5 υπερμεγέθεις καλοταϊσμένες κατσαρίδες. Ας αφήσουμε στην άκρη τα πρόστιμα. Νέοι και ωραίοι είμαστε και πληρώνουμε τα χρέη μας, τρόπος του λέγειν. Πρέπει όμως να γλυτώσουμε την περιβαλλοντική υποβάθμιση, το γέμισμα παραλιών από σκουπίδια και την μόλυνση από την ταφή τους σε δρυοδάση που έχουν χαρακτηριστεί natura. Μοναδικό μας μέλημα είναι να αγωνιστούμε η διαχείριση και το κτίσιμο των εργοστασίων να γίνει με την σύγχρονη τεχνογνωσία και να τηρηθούν αυστηρά οι προδιαγραφές. Όλα τα άλλα είναι είτε μικροκομματική εκμετάλλευση είτε αβάντα στα συμφέροντα της «μαφίας των σκουπιδιών», όση γνώση και να έχουν οι φύλακες, οι δικαστικοί της Εισαγγελίας Πύργου που έστειλαν πίσω από τα κάγκελα εργολάβους των σκουπιδιών και ερευνούν την πορεία μαύρου χρήματος.
ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΙΚΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ
Το τι έγινε την περασμένη Παρασκευή στην Τρίπολη, είναι κάτι που δεν τιμά τον πολιτισμό μας, κοινωνικό και πολιτικό. Η παρουσία των ΜΑΤ δεν ήταν αδικαιολόγητη. Η κοινοποίηση ότι οι κάτοικοι της Καλλιρρόης θα μετέβαιναν, όπως και έγινε, με λεωφορεία στην Τρίπολη. Με δεδομένο ότι οι κάτοικοι της Καλλιρρόης δεν έχουν προσέλθει, μέχρι σήμερα, για να ενημερωθούν, αλλά για να διαμαρτυρηθούν και να δηλώσουν απερίφραστα ότι δεν θέλουν την εγκατάσταση εργοστασίου στην περιοχή τους.
Η παρουσία τους στην Καλαμάτα, όπου είχε οριστεί συγκέντρωση του ΦοΔΣΑ και δημάρχων της Μεσσηνίας, προκειμένου να ενημερωθούν και να απαντηθούν οι απορίες τους από τα στελέχη της ΤΕΡΝΑ, είχε ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα. Οι συνεχείς παρεμβάσεις τους και η επιμονή τους να πάρουν τον λόγο για να δηλώσουν την αντίθεσή τους όχι μόνον παρεμπόδισε την εξέλιξη της συζήτησης, αλλά απέτρεψαν ακόμη και την στοιχειώδη ενημέρωση και έδωσαν στα στελέχη της ΤΕΡΝΑ να αποφύγουν ουσιαστικές απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα.
Ήταν Ηλίου φαεινότερον ότι με την παρουσία τους θα αναστάτωναν την συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου που έπρεπε να αποφασίσει για ένα τόσο σημαντικό θέμα. Από την άλλη ήταν και το κάλεσμα του ΚΚΕ στους πολίτες να προσέλθουν και να διαμαρτυρηθούν για την σύμβαση συνολικά και όχι για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Κανείς από τους κοπτόμενους υπέρ της δημοκρατίας και των θεσμών της, δεν λογαριάζει ότι η πλέον αντιδημοκρατική ενέργεια είναι η παρακώλυση λειτουργίας θεσμικών οργάνων, όπως είναι τα Περιφερειακά και Δημοτικά Συμβούλια ή οι συνελεύσεις θεσμοθετημένων οργάνων, όπως είναι ο ΦοΔΣΑ.
Αυτή η τακτική της παρουσίας κατοίκων μιας περιοχής ή μελών συγκροτημένων ομάδων, όπως τα συνδικάτα, είναι η επιλογή της χειρότερης μορφής αντιδημοκρατικού λαϊκισμού που έχουν επιτρέψει, κυρίως, οι δήμαρχοι. Είναι άλλο πράγμα σε μια συνεδρίαση να λαμβάνει μέρος μια αυστηρά ολιγομελής ομάδα εκπροσώπων, να καταθέτει την άποψή της και μετά να αποχωρεί, και άλλο ένα πλήθος κόσμου να αναστατώνει μια συνεδρίαση θεσμικού οργάνου και να διαδηλώνει με κραυγές τα συνθήματά της. Αυτό ονομάζεται οχλοκρατία, αναρχία, αλλά κατά κανένα τρόπο δημοκρατία. Το έχουμε ζήσει στην Καλαμάτα με την παρουσία κατοίκων της παραλίας, αντιφασιστών και, τελευταία, των εργαζομένων στο Νοσοκομείο της πόλης. Και, βέβαια, πίσω τους θα ανακαλύψει κανείς κάθε είδους αντιπολίτευσης, που παίρνουν το μέρος των φωνασκούντων, προκειμένου να εισπράξουν το χειροκρότημά τους και την πιθανή ψήφο τους.
Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΣΔΙΤ
Για την κατασκευή των εργοστασίων και την διαχείριση των απορριμμάτων, επελέγη η μέθοδος Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Δηλαδή, βάζει χρήματα και το δημόσιο και ο ιδιώτης ανάδοχος ενός έργου, ο οποίος αναλαμβάνει και την εκμετάλλευση του έργου για ένα χρονικό διάστημα, ανάλογα με την συμφωνία που θα υπάρξει. Στην περίπτωση των απορριμμάτων, τα χρήματα του δημοσίου τα βάζει η ΕΕ, μέσω του ΕΣΠΑ (57 εκατομμύρια ευρώ), και τα υπόλοιπα, μέχρι τα 152 εκατομμύρια ευρώ που είναι ο προϋπολογισμός του, είναι υποχρεωμένος να τα βάλει ο ιδιώτης, είτε εξ ιδίων πόρων είτε δανειζόμενος. Πρόβλημα θα υπήρχε, αν ο δανεισμός του τελούσε υπό την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Με άλλα λόγια, πρόκειται να γίνει ένα έργο που θα γλυτώσει τον τόπο από την συνεχή υποβάθμιση του περιβάλλοντος και δεν θα στοιχίσει ούτε ευρώ στους Έλληνες πολίτες. Αντίθετα, με την ολοκλήρωσή του θα μας γλυτώσει από τα υπέρογκα πρόστιμα της ΕΕ, που θα εξανεμίσουν, κυριολεκτικά, τα όσα προσδοκούμε να πάρουμε στην νέα προγραμματική περίοδο 2014- 2020, που μπορούν να αλλάξουν, δραστικά προς το καλύτερο, το οικονομικό και πολιτιστικό περιβάλλον της χώρας. Θα είναι κρίμα να χάσουμε άλλη μια ευκαιρία, όπως έγινε με τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα, τα τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης και μισοέγινε με το ΕΣΠΑ.
Είναι λογικό να βάλουν κατά του ΣΔΙΤ οι κομμουνιστές. Βασική πολιτική θεώρησή τους είναι ότι πρέπει να υπάρχει ένας φορέας που κινεί την οικονομία και ανήκουν σε αυτόν όλες οι πλουτοπαραγωγικές πηγές, το κράτος. Είναι μια θεώρηση πραγμάτων, με την οποία συμφωνεί κάποιος ή την απορρίπτει. Αυτό που δεν είναι αποδεκτόν και δεν συγχωρείται, είναι το «ολίγον έγγυος» του ΣΥΡΙΖΑ, που δηλώνει απερίφραστα την αντίθεσή του στην μέθοδο ΣΔΙΤ. Προτιμούν, φαίνεται, στην Κουμουνδούρου να συνεχιστεί το φαύλο καθεστώς να πληρώνει το κράτος, ο ιδιώτης να κατασκευάζει και οι μίζες να τρέχουν.
Από την άλλη, διατυμπανίζουν πρόεδρος και μεγαλοστελέχη του ΣΥΡΙΖΑ το ναι στην Ευρώπη και το ευρώ, ναι στην ελεύθερη οικονομία, όπως αυτή έχει επιβληθεί. Γι’ αυτό άλλωστε και ομόφωνα η Κ.Ε του αλήστου μνήμης ΣΥΝ είχε αποδεχθεί ομόφωνα την Συνθήκη του Μαάστριχτ. Ναι, όμως, στην ύπαρξή σου στην φωλιά των λεόντων, σημαίνει ότι θα αποδεχθείς και τους όρους τους. Ούτε λεπτό χρηματοδότησης δεν πρόκειται να δούμε από την ΕΕ, αν της ζητήσουμε χρήματα για να είναι εργοδότης το κράτος. Αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά. Για τον λόγο αυτό και έξω παρουσιάζονται ευπειθέστατοι στους ορισμούς τους και μέσα φλομώνουν το πόπολο με λαϊκίστικα ψέματα. Όσο ανήκουμε σε ΕΕ και ζώνη του ευρώ, η μέθοδος ΣΔΙΤ θα είναι η πιο ανώδυνη. Όσο για τις επανακρατικοποιήσεις, εάν ο ΣΥΡΙΖΑ γίνει κυβέρνηση, στην πρώτη επανακρατικοποίηση, όπως της ΑΤΕ ή της ΔΕΗ, αυτόματα θα διακοπεί και η ροή χρήματος από την ΕΕ και τότε «αντίο Γλαρέντζα»…
ΈΛΛΕΙΜΜΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπάρχει και η μεγαλύτερη ευθύνη, πρώτα της κεντρικής εξουσίας και μετά της υπολοίπου πολιτικής σειράς. Σίγουρα, στο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλουν ενημερωμένους πολίτες. Αν και πολλά μέλη του έχουν επισκεφθεί σκουπιδοεργοστάσια, τα οποία είναι εγκαταστημένα μέσα σε πόλεις, χωρίς ελάχιστη περιβαλλοντική ρύπανση, δεν μιλούν γι’ αυτό. Σου λένε, άσε πρώτα να φύγει η κυβέρνηση και μετά θα κάνουμε αυτό που πρέπει.
Για τον λόγο αυτό και στην παρέμβασή του στο Δημοτικό Συμβούλιο Οιχαλίας τους αμόλησε ένα χοντρό ψέμα ότι ο ιδιώτης θα εκμεταλλεύεται για, περίπου, τριάντα χρόνια το εργοστάσιο. Δεν γνώριζε ότι σύμβαση είναι για 27 χρόνια, εκ των οποίων τα 2 αντιστοιχούν στην κατασκευή των εργοστασίων; Μετά από 25 χρόνια εκμετάλλευσης η ΤΕΡΝΑ θα παραδώσει το εργοστάσιο στο κράτος ή στον επόμενο ιδιώτη, με την υποχρέωση να είναι σε θέση να λειτουργήσει για πέντε ακόμα χρόνια. Κάτι που είναι πολύ λογικό, για να έχει το κράτος την ευχέρεια να διαπραγματευτεί είτε καλύτερους οικονομικούς όρους, είτε να προχωρήσει στην κατασκευή νεώτερου εργοστασίου, πολύ πιο αποδοτικού σε διαχείριση και ασφάλεια του περιβάλλοντος.
Πως να θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ ενημέρωση, όταν ο Θανάσης Πετράκος υπέβαλε ερώτηση στην Βουλή και ζητούσε περικοπή του κονδυλίου για την ενημέρωση και η φοβισμένη από τις λαϊκίστικες δονήσεις, έσπευσε να περιορίσει το κονδύλιο στο ένα τρίτο; Ευτυχώς, που υπάρχει και ο επίτροπος Γιοχάνες Χαν, που είπε ότι το κονδύλιο της ενημέρωσης έπρεπε να είναι διπλό.
Το σκουπιδοεργοστάσιο στο Αμστερνταμ βρίσκεται μέσα στον ιστό της πόλης και στην ταράτσα του λειτουργεί εστιατόριο. Είναι γνωστό και θα έπρεπε να γίνει περισσότερο γνωστό, ότι στο, επίσης, ευρισκόμενο εντός του αστικού ιστού, σκουπιδοεργοστάσιο της Βιέννης πληρώνεις 10 ευρώ είσοδο και πίνεις τον καφέ σου στην ταράτσα του εργοστασίου, πληρώνοντας 5 ευρώ. Έπρεπε οι καθ’ ύλην αρμόδιοι να είχαν πάει τους κατοίκους της Καλλιρρόης, πρώτα, στο σκουπιδοεργοστάσιο της Βιέννης και μετά να θέσουν σε δημόσια διαβούλευση την ΜΠΕ.
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΑΓΚΑΘΙ
Μέσα σε αυτόν τον ορυμαγδό του λαϊκισμού, κανείς δεν ασχολήθηκε με τα πιο σοβαρά προβλήματα, αν τα σκουπιδοεργοστάσια στην Πελοπόννησο θα ανταποκρίνονται στην σύγχρονη τεχνογνωσία, όπως τα άλλα στην Ευρώπη. Τους αφήνουν όλους παγερά αδιάφορους οι όροι και οι προδιαγραφές δόμησης των εργοστασίων, που θα εξασφαλίζουν την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων. Ζούμε σε μια χώρα που η συνδιαλλαγή και οι διαπλοκή με τους εργολάβους επέτρεψε γέφυρες και δρόμοι να παρασύρονται στην πρώτη έντονη βροχή από τις κακοτεχνίες. Η γέφυρα στην Τσακώνα έπεσε, γιατί δεν είχαν γίνει οι σωστές γεωτεχνικές μελέτες. Έπρεπε να έχει διαφορετική στήριξη πάνω σε στερεό έδαφος, όπως γίνεται τώρα, γιατί το έδαφος στην περιοχή αυτή παρασύρεται κατά δύο εκατοστά και η γέφυρα που έπεσε βρέθηκε στον αέρα.
Πολύ πιο αξία θα είχε η διαμαρτυρία να στραφεί προς την ΕΕ και να ζητήσουν, εκθέτοντας όλες τις κακοτεχνίες που έχουν γίνει στα δημόσια έργα, έλεγχο από τις υπηρεσίες της, καθ’ όλη την διάρκεια του έργου και όχι περιοδικά. Όσο για το κόστος διαχείρισης, η εταιρεία δεν έχει πει ψέματα. Πάντα έλεγε ότι Μεσοσταθμικά ο κάθε Δήμος θα πληρώνει 62 ευρώ τον τόνο. Μεσοσταθμικά σημαίνει ότι ξεκινά από ένα μεγαλύτερο κόστος, σταδιακά μειούμενο, που καταλήγει στα 58 ευρώ και έτσι βγαίνει η μεσοσταθμική τιμή. Άλλωστε, το κόστος αποκατάστασης της περιβαλλοντικής ζημιάς είναι, πάντα, μεγαλύτερο του κόστους πρόληψης και ορθής διαχείρισης.
Σε δύο πράγματα έχουν δίκιο να φωνάζουν όσοι διαμαρτύρονται για την σύμβαση. Το πρώτο ότι δεν έχει αποφασιστεί και δεν έχει δηλωθεί ξεκάθαρα η ποσότητα ανακυκλώσιμων υλικών, καθώς υπάρχουν Δήμοι, όπως της Καλαμάτας, που έχουν κάνει σοβαρή και σε βάθος δουλειά για την διαλογή των απορριμμάτων στην πηγή τους. Το δεύτερο είναι ότι άλλοι θα πληρώνουν και άλλος θα εισπράττει. Από την σύμβαση προβλέπεται ότι τα ποσά που θα συγκεντρώνονται από την πώληση των ανακυκλώσιμων υλικών, κατά 40% θα πηγαίνουν στην ΤΕΡΝΑ και το 60% θα πηγαίνει στην Περιφέρεια. Είναι άδικο για αγαθά που προέρχονται από δημότες, να επωμίζεται το κόστος περισυλλογής και μεταφοράς ο Δήμος, δηλαδή οι δημότες, και κατ’ αναλογία να μη μοιράζεται στους Δήμους και να μειώνεται το κόστος με αυτό τον τρόπο.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Η Πελοπόννησος είχε την πιο άθλια πολιτική στην διαχείριση των απορριμμάτων. Είχε φθάσει στο σημείο να τα θάβει ακόμα και σε τουριστικές περιοχές. Δίπλα στο Ναύπλιο, στην πανέμορφη παραλία του Καραθώνα ήταν σε κοινή θέα οι όγκοι απορριμμάτων της χωματερής που βρισκόταν στο λόφο πάνω από την τουριστική πλαζ. Ήταν αδύνατο να κάτσεις να φας και να μην πέσουν στο τραπέζι σου 4-5 υπερμεγέθεις καλοταϊσμένες κατσαρίδες. Ας αφήσουμε στην άκρη τα πρόστιμα. Νέοι και ωραίοι είμαστε και πληρώνουμε τα χρέη μας, τρόπος του λέγειν. Πρέπει όμως να γλυτώσουμε την περιβαλλοντική υποβάθμιση, το γέμισμα παραλιών από σκουπίδια και την μόλυνση από την ταφή τους σε δρυοδάση που έχουν χαρακτηριστεί natura. Μοναδικό μας μέλημα είναι να αγωνιστούμε η διαχείριση και το κτίσιμο των εργοστασίων να γίνει με την σύγχρονη τεχνογνωσία και να τηρηθούν αυστηρά οι προδιαγραφές. Όλα τα άλλα είναι είτε μικροκομματική εκμετάλλευση είτε αβάντα στα συμφέροντα της «μαφίας των σκουπιδιών», όση γνώση και να έχουν οι φύλακες, οι δικαστικοί της Εισαγγελίας Πύργου που έστειλαν πίσω από τα κάγκελα εργολάβους των σκουπιδιών και ερευνούν την πορεία μαύρου χρήματος.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου