Τροφοδοτημένες από τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας συνεχίζονται. Τόσο πολύ, που αρκετοί αναλυτές εκτιμούν ότι η τρέχουσα κρίση είναι συγκρίσιμη σε ένταση, σε βιαιότητα, με το πετρελαϊκό σοκ του 1973.
Πιο συγκεκριμένα, η άνοδος των τιμών των υδρογονανθράκων που παρακολουθούμε για περισσότερους από έξι μήνες, η οποία εντάθηκε για λίγο από τον πόλεμο στην Ουκρανία, αναβίωσε, τις τελευταίες ημέρες, τη μνήμη των ενεργειακών κρίσεων της δεκαετίας του 1970. Μάλιστα, η τιμή του ευρωπαϊκού αερίου αναφοράς, του ολλανδικού ΤTF, εκτινάχθηκαν από 76 ευρώ σε περισσότερα από 340 ευρώ ανά MWh, ένα ιστορικό ρεκόρ μεταξύ 22 Φεβρουαρίου και 8 Μαρτίου, εξακολουθούσε να εξελίσσεται γύρω στα 105 ευρώ. Η τιμή του βαρελιού Brent αυξήθηκε από 96,80 δολάρια σε 130 (από 87,60 ευρώ στα 117,70 ευρώ) την ίδια περίοδο, δηλαδή αύξηση του 30%, πριν υποχωρήσει.
Μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου 1974, οι τιμές είχαν εκτιναχθεί κατά 240%. Ο πληθωρισμός κορυφώθηκε στο 7,9% το Φεβρουάριο στις ΗΠΑ και στο 5,9% στη ζώνη του ευρώ, πολύ μακριά από το ανώτατο όριο του 12% που παρατηρήθηκε στα μέσα του 1974.
Οι αβεβαιότητες για τη συνέχιση της σύγκρουσης είναι μεγάλες, αλλά προς το παρόν, το σοκ είναι λιγότερο ισχυρό από ότι πριν από πεντήντα χρόνια. Η πρόεδρος της ΕΚΤ, Christine Lagarde, δήλωσε σε ένα συνέδριο στο Παρίσι την 21η Μαρτίου ότι δεν βλέπει στον ορίζοντα 2022-2024 στασιμότητα της οικονομίας, λόγω της καλής ανάκαμψης της δραστηριότητας που παρατηρήθηκε πριν από το ξέσπασμα του πολέμου.
Το 1970, ο μαύρος χρυσός ήταν το «αίμα των βιομηχανικών οικονομιών» και η ανάπτυξη εξαρτάται πολύ λιγότερο από αυτόν σήμερα. Ένα βαρέλι που η τιμή του μένει μόνιμα σε υψηλό επίπεδο – περίπου 140 δολάρια – θα ανέβαζε το λογαριασμό ενέργειας στο 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Δηλαδή, σε ένα επίπεδο κοντά σε αυτό του 1973. Αν το παιχνίδι των ιστορικών συγκρίσεων παραμένει λεπτό, ένα είναι βέβαιο: το πετρελαϊκό σοκ του 1973, όπως και αυτό του 1979, ξαναέγραψε τους κανόνες της παγκόσμιας οικονομίας από πολλές απόψεις. Τον Οκτώβριο του 1973, οι τιμές εκτινάχθηκαν στα ύψη μετά την αύξηση των δασμών και το εμπάργκο που επέβαλε ο ΟΠΕΚ ως αντίδραση στον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.
Συνέπειες
Βέβαια οι τιμές είχαν αρχίσει να αυξάνονται πολύ πριν, τη δεκαετία του 1970, όταν οι ΗΠΑ έφτασαν τη συμβατική τιμή παραγωγής πετρελαίου τους. Αντιμέτωπη με τις αυξανόμενες τιμές, η αμερικανική ανάπτυξη μειώθηκε απότομα, από 5,6% το 1973, σε -0,5% το 1974. Και αυτή των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από 6% το 1973 σε -0,6% το 1975. Σε απάντηση αυτής της κατάστασης, οι δυτικές κυβερνήσεις επέβαλαν γρήγορα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας, που θυμίζουν αυτά που συνέστησε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, Παρασκευή 18 Μαρτίου (μείωση ταχύτητας στους δρόμους, χωρίς αυτοκίνητα την Κυριακή, υποστήριξη στα μέσα μαζικής μεταφοράς … ).
Από το 1973, η Ελβετία και η Ολλανδία έχουν απαγορεύσει την οδήγηση την Κυριακή. Το Ηνωμένο Βασίλειο εισάγει την τριήμερη εβδομάδα για τον περιορισμό της κατανάλωσης των επιχειρήσεων. Η Γαλλία, από την πλευρά της, περιορίζει την ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο στα 120 χιλ./ώρα και ξεκινά το «κυνήγι της σπατάλης», με περιορισμό της θέρμανσης στους 20 βαθμούς κελσίου, απαγόρευση φωτισμού βιτρίνων το βράδυ ή ακόμα και διακοπή τηλεοπτικών εκπομπών στις 11μμ.
Ωστόσο, και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού κανένα από τα νομισματικά και δημοσιονομικά μέτρα που ελήφθησαν εκείνη την εποχή για να αναχαιτιστεί η άνοδος των τιμών δεν λειτούργησε. Αυτή η περίοδος σηματοδοτεί το τέλος της «ένδοξης τριακονταετίας, 1945-1975», την εμφάνιση της μαζικής ανεργίας και του στασιμοπληθωρισμού, αυτό το κοκτέιλ της απότομης ανόδου των τιμών και της ασθενούς ανάπτυξης. Οι κυβερνήσεις ψαχουλεύουν μπροστά σε ένα τρομερό δίλημμα: πώς να καταπολεμηθεί ταυτόχρονα η ανεργία και ο εκτοξευόμενος πληθωρισμός;
Στη Γαλλία το 1974, ο Jacques Chirac προσπαθεί αρχικά να εισαγάγει ένα διοικητικό μπλοκάρισμα των τιμών, με το «σχέδιο Fourcade». Χωρίς επιτυχία. Το 1975, το ΑΕΠ υποχωρεί κατά 1%. Το 1974, η χώρα μετρούσε 500.000 ανέργους – ανήκουστο μέχρι τότε. Το όριο του εκατομμυρίου ξεπεράστηκε το 1977. Η κατάσταση επιδεινώθηκε περαιτέρω το 1979, όταν η ιρανική επανάσταση και ο πόλεμος μεταξύ Ιράν και Ιράκ προκάλεσαν ένα δεύτερο πετρελαϊκό σοκ. Σε διάστημα δώδεκα μηνών, οι τιμές του μαζούτ στη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 373% του φυσικού αερίου κατά 16,3% και της βενζίνης κατά 15,7%. Το τέλος της δεκαετίας του 1970, σηματοδότησε πάνω από όλα μια σημαντική καμπή στην οικονομική σκέψη. Ο στασιμοπληθωρισμός θα νικήσει τις κεϋνσιανές θεωρίες που ίσχυαν τότε, που χαρακτηρίζονται από το τραύμα της κρίσης του 1930.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, οι κεντρικές τράπεζες, αγωνιώντας να μην αναπαράγουν τα λάθη της δεκαετίας του 1930, προσπάθησαν να στηρίξουν την κατανάλωση, χωρίς να ανησυχούν για τον πληθωρισμό. Έτσι, η Fed αφήνει το δείκτη τιμών να ανέβει χωρίς να αντιδρά: από 1,6% το 1965, εκτινάσσεται στο 4,3% το 1968 και μετά στο 6% το 1970, ακόμη και πριν από το πετρελαϊκό σοκ. Ο βρόχος όπου οι μισθοί αναπροσαρμόζονται σε μεγάλο βαθμό στις τιμές, αυξάνονται με τις ίδιες αναλογίες με αυτές, τροφοδοτώντας μια πληθωριστική σπείρα που είναι δύσκολο να σπάσει.
Η εξήγηση είναι η εξής: τα πετρελαϊκά σοκ της δεκαετίας του 1970 δεν είναι κρίσεις ζήτησης, όπως στη δεκαετία του 1930, αλλά κρίσεις προσφοράς, που προκλήθηκαν από την απότομη αύξηση της τιμής του μαύρου χρυσού και το κόστος παραγωγής των επιχειρήσεων. Αυτή η αλλαγή διαμορφώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980, με την εμφάνιση των μονεταριστικών θεωριών νεοφιλελεύθερης έμπνευσης, που προωθήθηκαν από τον οικονομικό επιστήμονα Milton Friedman. «Επιμένουν στη σημασία του ελέγχου της ποσότητας του χρήματος σε κυκλοφορία για τον περιορισμό του πληθωρισμού».
Συμπερασματικά, μετά το 1973, οι χώρες εργάστηκαν για να μειώσουν την εξάρτησή τους από το πετρέλαιο στον Αραβο-Περσικό κόλπο. Η Γαλλία ξεκίνησε το πρόγραμμα κατασκευής πυρηνικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής το 1974, όπως και η Ιαπωνία. Άλλες χώρες στράφηκαν στο φυσικό αέριο, το οποίο σήμερα αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσμιας τελικής κατανάλωσης ενέργειας, σε σύγκριση με το 8% πριν από πενήντα χρόνια – γεγονός που αύξησε εν τω μεταξύ την ενεργειακή εξάρτηση της Γερμανίας και της Ανατολικής Ευρώπης από τη Ρωσία. Επιπλέον, τα νέα πρότυπα που επιβλήθηκαν στην αυτοκινητοβιομηχανία έχουν ευνοήσει μικρότερα οχήματα που καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα. Αντιμέτωποι με το σοκ που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, δύο δρόμοι είναι δυνατοί σήμερα: ο πρώτος είναι αυτός της μείωσης της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα με την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών και της πυρηνικής ενέργειας. Ο δεύτερος δρόμος είναι αυτός της μαζικής προσφυγής, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, σε «εναλλακτικές προμήθειες» ρωσικών υδρογονανθράκων, όπως το πετρέλαιο της Βενεζουέλας ή το αμερικανικό υγροποιημένο αέριο. Η ερώτηση που τίθεται είναι: το κλίμα περνά σε δεύτερο πλάνο, όπως και το 1970; (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, πρόσφατες εξελίξεις του κόσμου που έρχεται, Οικονομικός Ταχυδρόμος, 15.03.2022, Κ. Ζοπουνίδης, οικονομικές κυρώσεις και πόλεμος, Οικονομικός Ταχυδρόμος, 04.03.2022).
* Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός, Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών, Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων, Επίτιμος Δρ. ΑΠΘ, Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France
Πηγή:www.ot.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου