Του Νίκου Πατσαρίνου*
Στην 16η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στις 5/10/2015 μας απασχόλησε η μελέτη για τον Χωροταξικό Σχεδιασμό και την αειφόρο ανάπτυξη με τα 5ο και 4ο θέματα που αφορούσαν τη γνωμοδότηση για το Β1 στάδιο της μελέτης και τη γνωμοδότηση για την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Η παράταξή μας αφού διαμαρτυρήθηκε, για την μη υλοποίηση της δέσμευσης της πλειοψηφίας ότι θα γίνει αναλυτικός διάλογος ανά Περιφερειακή Ενότητα με τους μελετητές και τους φορείς της Περιοχής με αποτέλεσμα να περιοριστούν οι διαφορετικές απόψεις και να αγνοηθούν οι μειοψηφίες, μελετήσαμε τα στοιχεία της πρότασης και διαπιστώσαμε:
– Η μελέτη σύμφωνα με τις παρατηρήσεις και των Υπηρεσιών είχε μείνει στο 2012! Δεν επικαιροποιήθηκαν τα στοιχεία με αποτέλεσμα να λείπουν σημαντικά δεδομένα που διαμορφώθηκαν μέσα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Αυτό δεν βοηθά στην έκδοση σωστών και σημαντικών συμπερασμάτων για την περιοχή και εξασθενίζεται η δυνατότητα παρέμβασης του χωροταξικού σχεδιασμού σαν εργαλείο αντιμετώπισης της κρίσης.
– Επιμένει η Περιφέρεια στον λανθασμένο τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων για τα επόμενα 28 χρόνια με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ και με τον συγκεκριμένο διαγωνισμό που προκαλεί μεγάλες επιπτώσεις στο περιβάλλον, στην οικονομία και στην κοινωνία της περιοχής.
Ενώ στο θέμα αυτό είμαστε η χειρότερη Περιφέρεια στη χώρα, η Διοίκηση της Περιφέρειας δεν απαντά στα οξυμμένα προβλήματα που έχουν προκύψει και στις ευθύνες που έχει από τότε που ανέλαβε. Δεν απαντά για την διαιώνιση του προβλήματος και για την μη εξεύρεση λύσης μέχρι τώρα. Για την διαχείριση των απορριμμάτων έχουμε καταθέσει επανειλημμένα πλήρη εναλλακτική πρόταση που συμφωνεί με τον νέο Εθνικό Σχεδιασμό το οποίο η Περιφέρεια συνεχίζει να αγνοεί μη προσαρμόζοντας τον Περιφερειακό Σχεδιασμό. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Περιφερειακός Σχεδιασμός που επικαλείται ουδέποτε συζητήθηκε και εγκρίθηκε από τ’ αρμόδια όργανα, ενώ είναι προσαρμοσμένος στον διαγωνισμό με ΣΔΙΤ!
– Επιμένει σε περίοδο εφαρμογής των μνημονίων για την ενεργοποίηση ειδικών οικονομικών ζωνών (ΕΟΖ) στην Περιφέρεια. Αυτές τις συγκεκριμενοποιεί για τη ναυτιλία στην περιοχή της Κορίνθου σ’ ένα κλάδο που έτσι κι αλλιώς εκτιμάται ότι απολαμβάνει ειδικών ξεχωριστών αντιμετωπίσεων και προνομίων στην οικονομική και αναπτυξιακή δράση της χώρας μας.
– Σε εποχές που δίνεται η μάχη για να επιτευχθούν οι διεθνείς στόχοι για την μόλυνση του περιβάλλοντος επαναφέρει την αξιοποίηση του λιγνίτη και μάλιστα σε περιοχές (π.χ. Μεσσηνία) όπου έχουν αναπτυχθεί δράσεις (τουρισμός και αγροτικές καλλιέργειες) που δεν συνάδουν μ’ αυτό και έχουν υπάρξει μεγάλες και καθολικές κοινωνικές αντιδράσεις. Λύση άμεσα είναι η συντεταγμένη αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Μορφών Ενέργειας και η επέκταση του φυσικού αερίου.
– Διαφωνούμε ριζικά με την προώθηση τεράστιων φαραωνικών μονάδων στον τομέα του τουρισμού. Αυτό δεν «κουμπώνει» με τα χαρακτηριστικά της περιοχής, επιβαρύνει το περιβάλλον και προπάντων δεν διαχέεται ο πλούτος από αυτή την πολύτιμη δράση στην τοπική ποικιλόμορφη κοινωνία. Η στήριξη των μικρομεσαίων μονάδων και ο εναλλακτικός τουρισμός, σ’ όλες του τις μορφές, είναι η δική μας πρόταση.
– Η Διοίκηση της Περιφέρειας, αν και δεν είμαστε στο αντίστοιχο στάδιο της μελέτης, διαμόρφωσε «κλίμα» για την ένταξη κάθε απαραίτητου έργου σ’ όλη την περιοχή, χωρίς να υπάρχει ιεράρχηση και προτεραιότητα στόχων και έργων. Έτσι ο καθένας προτείνει ό,τι αυτός θεωρεί απαραίτητο, γίνεται μια πλειοδοσία ανάδειξης έργων μ’ αποτέλεσμα στο τέλος να γίνεται ότι επιλέγει μόνη της η πλειοψηφία.
Φτάσαμε στο σημείο να συζητάμε για τη λειτουργία στην Περιφέρεια Πελοποννήσου 4 αεροδρομίων, αρκετών νέων λιμανιών και να δρομολογήσουμε την επέκταση του σιδηροδρόμου στην Σπάρτη, όταν δυστυχώς ο σιδηρόδρομος έχει εγκαταλειφθεί.
Αυτή την «χύμα» κατάσταση την βιώνουμε καθημερινά στο Περιφερειακό Συμβούλιο και στην Οικονομική Επιτροπή όπου εκτελούνται έργα που δεν είναι στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας, με πελατειακή και ιδιοτελή στόχευση.
Οι εκκλήσεις μας ότι στο αμέσως επόμενο διάστημα δυστυχώς οι διαθέσιμοι πόροι θα είναι περιορισμένοι άρα πρέπει να αξιοποιούνται τα μέγιστα πέσανε στον «βρόντο».
Μ’ όλα αυτά και άλλες επιμέρους παρατηρήσεις (όπως η ενιαία αντιμετώπιση της Πελοποννήσου κ.ά.) ψηφίσαμε λευκό επειδή πιστεύουμε ότι ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι απαραίτητο και μεγάλο εργαλείο για την ανάπτυξη της χώρας ιδιαίτερα όταν διαπιστώνουμε ότι μέχρι σήμερα έχει σημαντικά καθυστερήσει να εφαρμόζεται.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου